• Anonym (Lilo)

Kan det vara blindtarmen ?!

Hejsan FL, visste inte vart jag skulle lägga denna tråd så det fick bli här.

Igår så högg det till i magen några gånger under kvällen på höger sida några centimeter ifrån naveln.
    Tänkte  inte mer på det och gick och lade mig.

Vaknade nu för ca 30 minuter sedan och kände en konstant smärta på samma ställe.
    Det känns att det inte är "vanligt  magont" så att säga.
    Smärtan ligger på ca 4-5/10 så det är ju fortfarande ganska hanterbart, känner att jag skulle vilja ta smärtstillande men låter bli då man inte ska det OM det är blindtarmen.  (Har jag hört)

Det gör mer ont om jag rör mycket på mig och hugger lite när jag hostar till.

So far så är det ju ganska vanliga symptom, det som förbryllar mig och får mig osäker på om det verkligen är blindtarmen är att det gör MYCKET mer ont när jag kissar/tar i.
    Svider inte eller så så det borde ju inte vara UVI ?

Tog tempen som stannade på 36,2 och 36,3 så jag funderar på om termometern är trasig dessutom.
    Tog en gång i varje armhåla.

Vad tror ni? 

Gillar inte att ringa sjukvården om det inte är akut, därför jag frågar här först.

• Svar på tråden Kan det vara blindtarmen ?!
  • angeni

Det jag lärde mig när jag hade blindtarmsinflammation så är det att när man trycker på magen så gör det ondare när själva trycket släpper. Alltså när man lossar handen från magen.
    Jag hade ont i hela magen, den var uppsvälld till tusen men mycket smärta fokuserad till höger sida.

Dock kan äggstocksinflammation vara på samma smärtställe som blindtarm. Man kan alltid ringa1177 för blindtarm ska tas på allvar.

• linjes

Jag mådde illa och kräktes samt att det gick ner i benet,ring 1177....

• Anonym (Lilo)
    angeni skrev 2013-05-31 08:08:45 följande:
    Det jag lärde mig när jag hade blindtarmsinflammation så är det att när man trycker på magen så gör det ondare när själva trycket släpper. Alltså när man lossar handen från magen.
    Jag hade ont i hela magen, den var uppsvälld till tusen men mycket smärta fokuserad till höger sida.

Dock kan äggstocksinflammation vara på samma smärtställe som blindtarm. Man kan alltid ringa1177 för blindtarm ska tas på allvar.
    Provade att trycka och släppa och det gjorde ondare när jag släppte, nu blev jag ju lite rädd... Jag tar och ringer.
  • Anonym (Lilo)

Ringde 11 77 och skulle få åka till akuten. Uppdaterar senare.

• Zazou

Låter som när jag fick åka in för blindtarmen.. Jag beskrev det som "träningsvärk i tarmarna" eftersom det inte var själva magen och bara när jag rörde mig.. Hoppas TS att det "bara" är blindtarmen. Det är ju ändå ganska lätt åtgärdat :)

• Anonym (Lilo)

Oj glömde helt bort att uppdatera !

Är hemma och har fått antibiotika för UVI.
    Dom var dock inte helt säkra på att det enbart var det som var felet utan dom oroade sig för att det var blindtarmen så minsta lilla om jag blir sämre eller så så ska jag åka in igen.

Spenderade ca 7 timmar på sjukan.
    Åkte till akuten (ca 9.00), fick lämna urinprov och blodprov. Testerna visade inget onormalt.
    Dom sa då att jag skulle få göra ett ultraljud för att kolla blindtarmen sedan ångrade dom sig och skickade mig till gynmottagningen i stället.
    Där fick jag en dansktalande gynekolog (?!).  Han bad mig ta av byxor och trosor och så körde han in instrumenten "down there" utan att ens förvarna mig, när han hade kikat klart gjorde han ett VUL. (Som han inte heller informerade något om i förväg)
    Allt såg tydligen normalt ut och jag fick gå ner till akuten igen.
    Där sa dom att jag var välkommen vid 13,30 för nya provtagningar.  (klockan var då ca 12.30)

Blev även tillsagd att jag skulle vara på fastande mage. Tack för den, hade inte ens ätit frukost haha.

Kom tillbaka vid 13.30 och blev tillsagd att sitta ner och vänta.
    Fick vänta någon timme och sedan fick jag lämna nya prover igen.
    Därefter väntade jag återigen ca 1½ timme.

Läkaren kom ut och sa att dom inte kunde fastställa att det var blindtarmen men jag hade iallafall UVI och hade recept på antibiotika som väntade.
    Sedan sa hon även att om jag började få mer ont eller kände mig sämre, fick feber eller frossa så skulle jag åka in igen.

Så nu sitter jag här, ont som f-n och kan knappt resa/sätta mig.
    Har svårt att ta hand om dottern med. Tur att man har världens finaste sambo!

Tack för alla svar och jag hoppas det reder sig nu!

• sannii

Hur har det gått TS? När jag åkte in för blindtarmen så gjorde de oxå VUL men det gör man för att utesluta utomhavandeskap mm. Så eftersom de inte såg nått så kan det mkt väl vara blindtarmen. Jag kom in till akuten vid lunch-tid och läkarna velade fram och tillbaka hela dan (trots ont vid "släpp" på magen, massa vita blodkroppar och kunde inte lägga ner höger benet pga smärta). När jag nästan svimmade av smärta på kvällen opererade de äntligen och sa efteråt att det var i sista sekund för min blindtarm höll på och spricka! Finns ju ingen undersökning som säkert kan säga att det är blindtarmen så det kan ju ta evigheter innan läkarna tar beslut om att öppna upp och se. Tyvärr på bekostnad av att folk får lida i onödan.

• elmadumle

Det är lurigt med blindtarmen, våran dotter hade det när hon var 11, det började en helg med vad vi trodde var magsjuka, hon blev bättre under veckan för att till helgen därpå få ondare igen så vi åkte till akuten på fredag kvällen. Inte förrän på lördags eftermiddagen konstaterade de att hon hade en brusten blindtarm, den operationen tog närmare två timmar då de fick sanera hela magen från var och blod. Hon har en extremt hög smärttröskel, så när hon väl fick "lite ont" då hade nog en annan haft väldigt ont.

• Anonym (Lilo)

Det är bättre nu, antibiotikan hjälper så det var nog bara en kraftig UVI.
    Orkade till och med vara med på sambons systersons dop i söndags ! :)

Svar på tråden Kan det vara blindtarmen ?!