• traveler

Hur länge håller tinat kött

Förut när jag köpte djupfryst fläskfilé så tog jag ut den alldeles för sent och vi fick paniktina den i micron innan gästerna kom.

Igårkväll (Torsdag den 30:e klockan 16.30 nånting) tog jag ut en djupfryst ofxile och la i kylskåpet. Idag fredag morgon när jag tittat så har den tinat en hel del, inte helt klart men snabbare än jag hade trott.

Jag skulle säga att den har tinat klart runt tolvtiden idag och jag skall inte grilla den förrän runt femtiden imorgon eftermiddag.

En hel del klockslag men min fråga då efter oxfilé har tinat klart håller den nåt dygn i kylskåpet då utan att lukta illa sen när man skall laga?

• Svar på tråden Hur länge håller tinat kött
  • Zizzy Zimsson

Ja, du behöver inte oroa dig. Glad

Hade det varit färs däremot bör man vara mer försiktig.

• traveler
    Zizzy Zimsson skrev 2013-05-31 08:17:51 följande:
    Ja, du behöver inte oroa dig. Glad

Hade det varit färs däremot bör man vara mer försiktig.
    Vad bra:)
  • Philippa

Jag hade inte tillagat den om den legat tinad så länge.....

• Frontline
    Philippa skrev 2013-05-31 09:10:12 följande:
    Jag hade inte tillagat den om den legat tinad så länge.....
    Varför inte?

Jag har en köttbit som ligger tinad i kylen och på den står det bäst före 6 juni och den har legat i 2 veckor i kylskåpet redan.

Allt som ser bra ut och luktar och smakar bra går att äta..
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Maria 434

Inga problem alls, den har ju tinat i kylskåpet.

Glöm inte att ta fram köttet i god tid innan grillningen, rött kött ska vara rumstempererat när man tillagar det

Lycka till med grillningen!   

• mammamebarn

De kan du utan problem grilla i morgon.
    Jag har nyss plockat fram mat till hela helgen, som får tina i kylen.
    Skulle de mot förmodan lukta illa på söndag, vilket jag har svårt att tro, ja då får ja väl kasta det.  

Ställ inte frågan om du inte kan hantera svaret.
  • SVejsan

Har köttbiten legat kvar i i vacuumförpackning så kan den ligga tinad i kylen bra länge... (nästan motsvarande den perioden  som var kvar på datummärkningen när du frös in det, djupfrysningen hejdar ju "förruttnelse"-processen. Det som händer att kött kan tappa i smak vilket beroende på fettmängden.

Lite annorlunda däremot om den legat länge i rumstemperatur för tining eller mikrotinats (så den blivit "varm").

• traveler
    Maria 434 skrev 2013-05-31 09:32:37 följande:
    Inga problem alls, den har ju tinat i kylskåpet.

Glöm inte att ta fram köttet i god tid innan grillningen, rött kött ska vara rumstempererat när man tillagar det

Lycka till med grillningen!   
    Tack så mycket:)
  • traveler
    SVejsan skrev 2013-05-31 10:23:02 följande:
    Har köttbiten legat kvar i i vacuumförpackning så kan den ligga tinad i kylen bra länge... (nästan motsvarande den perioden  som var kvar på datummärkningen när du frös in det, djupfrysningen hejdar ju "förruttnelse"-processen. Det som händer att kött kan tappa i smak vilket beroende på fettmängden.

Lite annorlunda däremot om den legat länge i rumstemperatur för tining eller mikrotinats (så den blivit "varm").
    Ja den är kvar i vakumförpackningen. Så den borde gå att grilla imorgon kväll
Svar på tråden Hur länge håller tinat kött