• Sofiii

Lchf tjejer! Tips snälla!

Nu har jag fått nog av min hud, jag är 27 år och lider av kraftig akne och fet hud. Är inte överviktig, utan vill prova lchf just för jag hört att hyn kan bli bättre?? Kan ni ge mig tips här och nu vad jag kan åka ner och köpa för frukost, lunch, mellanmål idag? Jag äter inte kött, fisk äter jag - kommer att börja äta fågel också, är dock lite rädd för hur magen kommer reagera?? OBS! Tips på enkel frukost, lunch osv. Tycker inte om att laga mat.

• Svar på tråden Lchf tjejer! Tips snälla!
  • MarryJo

Vill varna dig för en farlig trend som inte är ordentligt beprövad. Den är super bra att testa på några månader men farlig i längden. Kost är en superbra lösning. men med lchf är det mycket svårare att få i sig alla dom vitaminer o mineraler våran kropp faktiskt behöver..  tycker att du ska läsa på lite på den här sidan. den är enkelt upp byggd och du får reda på de viktigaste..  http://www.halsosidorna.se/Kroppsligrening.htm

Så finns det bra mat tabeller över vad som maten innehåller och hur den värkar..  inte bara de olika mängderna fett kolhydrater och protuin som ofta talas om. man glömmer lätt bort vad de innehåller... rekomenderar att du håller dig till något mellan zonen och medelhavskost... http://www.halsosidorna.se/Mat.htm

http://www.halsosidorna.se/Kostochnaring.htm#olika kostmetoder... :D lycka till...

• Lotta82

Turkisk yoghurt med Linfrön, nötter, bär brukar jag äta till frukost. E enkel lunch jag brukar göra är quorn bitar, beaneise sås och vit kål.

• Clotilda

Tonfisk är ju enkelt och behöver inte tillagas. Blanda med lök och majonäs och ät med sallad och grönsaker. Ägg och avocadoröra är jättegott. Skagenröra på ägg eller avocado likaså. Gravad eller kallrökt lax. Turkisk yoghurt med frön och hallon. Sallad med mozzarella och balsamico. En finn crisp med brie då och då. Fyllda saker är mums - paprika, champinjoner, tomater. Enkelt att göra i ugn. Omelett! LCHF-pannkaka i ugn (5 ägg, 2 dl crème fraîche, 2 msk husk och lite kanel) med keso. Finns så mycket enkel och god mat med LCHF.

• Sweet life

Avokado är min favorit just nu. Så jag tar något protein (kött/fisk/fågel) och sen en avokado och lite majo eller yoghurt till.

Till frukost idag blev det ingen då jag även håller på med periodisk fasta. Men i vanliga fall blir det ägg med majo, en kaffe med kokosolja..

Men ett tips till din dåliga hy, använda mandelolja och ricinolja istället för sminkborttagningsmedel. :)

• 123

Jag älskar omelett och äter ofta det till frukost. Varierar tillbehören, ibland en klick turkisk yoghurt och skivad tomat, ibland champinjoner, det är bara att köra på det du gillar!

Jag började med LCHF pga högt blodsocker men skulle nog inte rekommendera en "frisk" person att börja i den änden då det är en rätt extrem diet.

Hade jag varit som du hade jag börjat med att boka tid hos läkare för provtagning. Kolla kortisolvärden, njurar, blodfett, blodsocker, sköldkörtel, b-vitamin, D-vitamin först för att försäkra dig om att det inte är något kroppsligt som ligger till grund för hyns reaktion.

Om det inte finns några medicinska förklaringar kan du försöka prova dig fram och kanske börja med att byta ut animaliska mejeriprodukter mot vegetabiliska. Get och fårost istället för ko-ost och köra i kanske 2mån och sen göra en utvärdering (utgår ifrån att du redan har plockat bort allt socker).

Du kan även (efter den första utvärderingen) prova att ta bort vitt mjöl (även vit pasta) och skära ner på kolhydrater, inte utesluta helt men kanske byta ut 30% av kolhydraterna mot grönsaker.
    Om du äter potatis kanske det kan vara bra att undvika finfördelat, tex mos eller pressad potatis då det ger en högre blodsockertopp och kanske därigenom kan påverka din hy (se om du kan hitta info om blodsockrets inverkan på hyn för jag är inte säker).
    Se också över vilken sorts fett du äter.

Det kan tyckas tidsödande och onödigt att köra separata testperioder men om man utesluter en massa grejer direkt är det svårt att veta vad din kropp reagerar mot.

Lycka till!  

• Annelie 76

Det finns ingenting med LCHF som är farligt så lyssna inte på de som säger det. Äter man grönsaker, fisk, ägg, salt och kött så får man i sig allt man behöver (vissa saker i överflöd). Det enda man inte får i sig är socker och stärkelse som vi faktiskt inte behöver till nånting. Det är bara energi och bygger bara fettlager. Protein och fett är vad våra kroppar är byggda av och det vi behöver...

LCHF är superbra mot hudproblem men till en början blir man sämre. Både huden och håret kan bli extremt fett och hopplöst ett tag i början men det går över och sen blir det bättre än någonsin. Men perioden innan det blir bättre kan vara väldigt jobbig, bara så du vet.

Här kan du läsa mer:
    http://www.kostdoktorn.se/lchf
    http://www.alltomlchf.se/

Kommentarer från såna som fått hjälp av LCHF: http://blogg.passagen.se/dahlqvistannika/?anchor=acne  

• Sweet life
    123 skrev 2013-05-31 11:04:39 följande:
    Jag älskar omelett och äter ofta det till frukost. Varierar tillbehören, ibland en klick turkisk yoghurt och skivad tomat, ibland champinjoner, det är bara att köra på det du gillar!

Jag började med LCHF pga högt blodsocker men skulle nog inte rekommendera en "frisk" person att börja i den änden då det är en rätt extrem diet.

Hade jag varit som du hade jag börjat med att boka tid hos läkare för provtagning. Kolla kortisolvärden, njurar, blodfett, blodsocker, sköldkörtel, b-vitamin, D-vitamin först för att försäkra dig om att det inte är något kroppsligt som ligger till grund för hyns reaktion.

Om det inte finns några medicinska förklaringar kan du försöka prova dig fram och kanske börja med att byta ut animaliska mejeriprodukter mot vegetabiliska. Get och fårost istället för ko-ost och köra i kanske 2mån och sen göra en utvärdering (utgår ifrån att du redan har plockat bort allt socker).

Du kan även (efter den första utvärderingen) prova att ta bort vitt mjöl (även vit pasta) och skära ner på kolhydrater, inte utesluta helt men kanske byta ut 30% av kolhydraterna mot grönsaker.
    Om du äter potatis kanske det kan vara bra att undvika finfördelat, tex mos eller pressad potatis då det ger en högre blodsockertopp och kanske därigenom kan påverka din hy (se om du kan hitta info om blodsockrets inverkan på hyn för jag är inte säker).
    Se också över vilken sorts fett du äter.

Det kan tyckas tidsödande och onödigt att köra separata testperioder men om man utesluter en massa grejer direkt är det svårt att veta vad din kropp reagerar mot.

Lycka till!  

Den behöver ju inte alls vara "rätt extrem"

Jag äter alla kolhydrater som växer ovan jord. Vilket är vääääldigt många. Sen handlar det ju inte om bacon, bea och smör.. :)
  • 123
    Sweet life skrev 2013-05-31 11:55:26 följande:
    Den behöver ju inte alls vara "rätt extrem"

Jag äter alla kolhydrater som växer ovan jord. Vilket är vääääldigt många. Sen handlar det ju inte om bacon, bea och smör.. :)
    Nej, men om jag skulle se över kosten pga problematisk hy skulle jag börja med små tester först och senare kanske köra en "extreme makeover".

Jag äter själv LCHF och är införstådd med vad det handlar om.
  • Mizzii
    Annelie 76 skrev 2013-05-31 11:14:48 följande:
    Det finns ingenting med LCHF som är farligt så lyssna inte på de som säger det. Äter man grönsaker, fisk, ägg, salt och kött så får man i sig allt man behöver (vissa saker i överflöd). Det enda man inte får i sig är socker och stärkelse som vi faktiskt inte behöver till nånting. Det är bara energi och bygger bara fettlager. Protein och fett är vad våra kroppar är byggda av och det vi behöver...

LCHF är superbra mot hudproblem men till en början blir man sämre. Både huden och håret kan bli extremt fett och hopplöst ett tag i början men det går över och sen blir det bättre än någonsin. Men perioden innan det blir bättre kan vara väldigt jobbig, bara så du vet.

Här kan du läsa mer:
    www.kostdoktorn.se/lchf
    www.alltomlchf.se/

Kommentarer från såna som fått hjälp av LCHF:
    blogg.passagen.se/dahlqvistannika/?anchor=acn...  

Så LCHF hela livet skulle alltså vara bra?
  • Sweet life
    Mizzii skrev 2013-05-31 12:19:18 följande:
    Ingen som vet för det är ingen som testat. Men jag tänkte göra det.

Tar blodprover varje år för att följa mina värden och hittills har inget ökat lavinartat och alla håller sig fin fint under gränsvärdena och i många fall långt under. Har ätit LCHF i snart 5 år snart.
  • 123
    Sweet life skrev 2013-05-31 12:49:51 följande:
    Ingen som vet för det är ingen som testat. Men jag tänkte göra det.

Tar blodprover varje år för att följa mina värden och hittills har inget ökat lavinartat och alla håller sig fin fint under gränsvärdena och i många fall långt under. Har ätit LCHF i snart 5 år snart.

Smart cookie! Önskar att fler tänkte så här oavsett vilken kost de äter!
  • Annelie 76
    Mizzii skrev 2013-05-31 12:19:18 följande:

Japp. Hur bra som helst. Men det förutsätter att man gör bra val, man kan äta dåligt även med LCHF...
Svar på tråden Lchf tjejer! Tips snälla!