123 skrev 2013-05-31 11:04:39 följande:
Jag älskar omelett och äter ofta det till frukost. Varierar tillbehören, ibland en klick turkisk yoghurt och skivad tomat, ibland champinjoner, det är bara att köra på det du gillar!
Jag började med LCHF pga högt blodsocker men skulle nog inte rekommendera en "frisk" person att börja i den änden då det är en rätt extrem diet.
Hade jag varit som du hade jag börjat med att boka tid hos läkare för provtagning. Kolla kortisolvärden, njurar, blodfett, blodsocker, sköldkörtel, b-vitamin, D-vitamin först för att försäkra dig om att det inte är något kroppsligt som ligger till grund för hyns reaktion.
Om det inte finns några medicinska förklaringar kan du försöka prova dig fram och kanske börja med att byta ut animaliska mejeriprodukter mot vegetabiliska. Get och fårost istället för ko-ost och köra i kanske 2mån och sen göra en utvärdering (utgår ifrån att du redan har plockat bort allt socker).
Du kan även (efter den första utvärderingen) prova att ta bort vitt mjöl (även vit pasta) och skära ner på kolhydrater, inte utesluta helt men kanske byta ut 30% av kolhydraterna mot grönsaker.
Om du äter potatis kanske det kan vara bra att undvika finfördelat, tex mos eller pressad potatis då det ger en högre blodsockertopp och kanske därigenom kan påverka din hy (se om du kan hitta info om blodsockrets inverkan på hyn för jag är inte säker).
Se också över vilken sorts fett du äter.
Det kan tyckas tidsödande och onödigt att köra separata testperioder men om man utesluter en massa grejer direkt är det svårt att veta vad din kropp reagerar mot.
Lycka till!
Den behöver ju inte alls vara "rätt extrem"
Jag äter alla kolhydrater som växer ovan jord. Vilket är vääääldigt många. Sen handlar det ju inte om bacon, bea och smör.. :)