• Anonym (Jag)

Vad menas med förskjuten arbetstid?

Vad menas med förskjuten arbetstid?

Om jag tvingas jobba kväll istället för dag (som jag skulle jobbat) Är detta förskjuten arbetstid?

• Svar på tråden Vad menas med förskjuten arbetstid?
  • Anonym (stat)

Hos oss betyder det att du jobbar samma antal timmar men börjar senare och slutar tidigare (eller tvärt om). Vi får ingen övertid, men väl OB om det är efter OB-gränsen på kvällen.

Jag jobbar statligt.

• Anonym (stat)
    Anonym (stat) skrev 2013-05-31 11:45:18 följande:
    Hos oss betyder det att du jobbar samma antal timmar men börjar senare och slutar tidigare (eller tvärt om). Vi får ingen övertid, men väl OB om det är efter OB-gränsen på kvällen.

Jag jobbar statligt.
    Börjar senare och slutar senare, ska det stå
  • Anonym (Jag)
    Anonym (stat) skrev 2013-05-31 11:45:44 följande:
    Börjar senare och slutar senare, ska det stå
    Men ska jag skriva i schemapärmen "förskjuten arbetstid" ??
  • Anonym (...)

Förskjuten arbetstid är när dina ordinarie arbetstider är placerade på tider som normalt skulle ge OB-ersättning. tex om ditt kollektivavtal säger att ordinarie arbetstid ska förläggas mellan 7-18 annars utgår OB-ersättning.

Men dina ordinarie arbetstider är placerade 10-19 då skulle du få OB för sista timmen men det får du inte utan istället kallas det förskjuten arbetstid.

Så har jag förstått det.

• Anonym (stat)
    Anonym (...) skrev 2013-05-31 11:49:26 följande:
    Förskjuten arbetstid är när dina ordinarie arbetstider är placerade på tider som normalt skulle ge OB-ersättning. tex om ditt kollektivavtal säger att ordinarie arbetstid ska förläggas mellan 7-18 annars utgår OB-ersättning.

Men dina ordinarie arbetstider är placerade 10-19 då skulle du få OB för sista timmen men det får du inte utan istället kallas det förskjuten arbetstid.

Så har jag förstått det.
    OB får hon väl ändå. Men inte övertid.
  • Anonym (...)

Hmmm det verkar variera med kollektivavtal så du får nog kontrollera vilket kollektivavtal du jobbar under och sedan skaffa information den vägen.

• Anonym (...)
    Anonym (stat) skrev 2013-05-31 11:51:16 följande:
    OB får hon väl ändå. Men inte övertid.
    Ja det stämmer. Snurrar till begreppen...
  • Anonym (Logos)

Ts, vad står det i ditt anställnings- resp. kollektivavtal? Vad säger din närmsta chef?

Svar på tråden Vad menas med förskjuten arbetstid?