• Anonym (nyjobbaren)

Tjänstebil vid föräldraledigt

Jag har bytt tjänst och numer har jag tjänstebil som jag skattar för varje månad. Vad händer med den vid ev. föräldraledighet? Bilen är alltså min men jobbet betalar om man nu kan beskriva det så, den har inget syfte om inte jag jobbar och min tjänst skulle inte ersättas med vikarie då den är ytterst specifik och kan vara pausad.

• Svar på tråden Tjänstebil vid föräldraledigt
  • Anonym (får stå)

På vårt företag får bilen stå på arbetet när personerna är föräldralediga. De används inte privat under föräldraledigheten.

• Anonym (får stå)

Vi använder oss av denna praxis. Men vi återkallar den inte permanent och personen behöver ju då inte heller förmånsskatta för bilen under tiden.

"Vid sjukdom eller tjänstledighet (mer än 90 sammanhängande kalenderdagar) äger företaget rätt att återkalla tjänstebil. Samma gäller om föraren genom ändrade tjänsteförhållanden inte längre uppfyller baskraven för att ha tjänstebil."

• Anonym (nyjobbaren)

Super, tack!

• lubbe12

Tjänstebil får du (med något undantag) inte köra 1 meter privat, däremot förmånsbil som då skall förmånsbeskattas. Väldigt olika regler beroende på vilket.

• Majken03

Min sambo har det som är förmånsbil och när han jobbar dras det ju från hans lön, men nu när han är föräldraledig så får han ju ingen lön så allt dras på hans första lön. Så den blir ju ca 0 kr för hans del då.

• Anonym (nyjobbaren)

Aha, då är det nog en förmånsbil för jag får betala det jag kör privat men den är 'min' bil.

• vivianne

Kolla i ert kollektivavtal, det är olika regler i olika organisationer vad som händer med förmånsbilen vid föräldraledighet. En del får ha kvar den, andra inte.

• morningsun
    Anonym (nyjobbaren) skrev 2013-06-01 18:23:08 följande:

Aha, då är det nog en förmånsbil för jag får betala det jag kör privat men den är 'min' bil.

Det är inte säkert. Man kan nyttja en tjänstebil privat också -- mot betalning. Du behöver helt enkelt veta vad det är du frågar om, dvs du MÅSTE ta reda på mer information från första part innan du frågar någon annan. Första part är i det här fallet din arbetsgivare.
  • morningsun
    vivianne skrev 2013-06-01 18:25:23 följande:
    Kolla i ert kollektivavtal, det är olika regler i olika organisationer vad som händer med förmånsbilen vid föräldraledighet. En del får ha kvar den, andra inte.
    Det är verkligen inte alla som har kollektivavtal.
  • Anonym (nyjobbaren)

Jodå, kollektivavtal finns. Börjar där.

Svar på tråden Tjänstebil vid föräldraledigt