Konceptionstid. När?
Har ett par funderingar som någon kanske kan ge mig svar på.
Håller på att försöka räkna ut konceptionstid, dvs när jag blev gravid.
1. Mitt beräknade förlossningsdatum är satt till den 16/8 2013 enligt KUB och rutinultraljudet. När ungefär blev jag då gravid? (ägglossningen)? Senaste mens var den 7/11 2012. Min cykel varierar mellan ca 26 och 28 dagar.
2. Om man har gjort tre olika ultraljud på olika kliniker med olika barnmorskor/maskiner (VUL i vecka 9+0, KUB i vecka 13+0, rutinultraljud i vecka 18+0) och alla ultraljuden visar samma beräknade förlossningsdatum, kan man lita på att det stämmer då? Kanske inte exakt på dagen men iallafall inom ett spann på ett par dagar?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-05-31 15:26
Bara för att ge lite förklaring till mina frågor, som jag skrev nedan:
Fundersamheten beror på följande...
Jag var med en kille den 25 okt och hade oskyddat men avbrutet sex. Tog dagen efter piller inom 12 timmar efteråt för att vara på den säkra sidan. Fick sedan mens den 7 nov och den var helt normal så vitt jag minns. Efter mensen var slut så tog jag ett par olika graviditetstest vid ett par olika tillfällen för att vara helt säker, och de var negativa.
Sedan hade jag fullbordat oskyddat sex med kille nr 2 vid många tillfällen med början ca 4 veckor efter kille nr 1. Typ alla dagar mellan den 17 nov - 22 nov. Till saken hör också att jag tog ÄL-test och fick stegring på dessa mellan den 19-20 nov.
Sen började jag testa med graviditetestest från den 25 nov som då var negativt. Den 29 nov fick jag ett svagt positivt streck på stickan som sedan ökade varannan dag i styrka. Den 2e dec tog jag ett digitalt gravtest som visade "gravid 1-2 veckor"
Och sen har vi ju alla ultraljuden, som då alla har visat att graviditeten bör ha startat då runt den 22 nov ungefär, beroende på när ägget fäste.
Min oro/fundering handlar om ifall kille nr 1 i oktober kan vara pappa till barnet eller inte.
Jag och min nuvarande var inte tillsammans vid tillfället som jag hade sex i oktober så det är ingen otrohetsgrej eller så. Mer en noja över detta kanske som jag har fastnat lite i :(
Logiken i min hjärna säger dock att jag inte behöver oroa mig för det när det är en månad mellan de olika killarna.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-05-31 15:33
Och så vill jag lägga till att anledningen till att jg tog ÄL test etc i november är pga att jag då ville bli gravid med min nuvarande kille.
Vi hade haft ett jobbigt uppbrott och var separerade i 1,5 år innan vi hittade tillbaka till varandra då i november igen. Allt bara klickade på en gång (vi hade varit ihop i ca 5 år innan uppbrottet) och vi ville ha barn direkt. Jag trodde dock aldrig att det skulle ta sig så snabbt som det gjorde, på första försöket.
Med andra ord så var graviditeten planerad med min nuvarande kille i november. Killen i oktober var en dum engångsfyllegrej som jag ångrar nu i efterhand. Men kunde inte veta hur framtiden skulle bli en månad framåt...