• Anonym (Malin)

Planer med sambon blir bortprioriterade

.. varje gång bonus vill hälsa på eller ska komma tidigare under veckor när vi egentligen ska vara barnfria och har kommit överens om att göra någonting bara vi två.

Försöker förklara, men han vänder det till att jag avskyr bonus.

Nån fler med en sambo som inte verkar förstå det här med ensam-tid?

:( 

• Svar på tråden Planer med sambon blir bortprioriterade
  • SupersurasunkSara

Nope, men jag kan bara säga att du bör göra slut med en gång, om han är sån redan nu kommer det inte att bli bättre. OM han inte kan fatta att DU inte har samma känsla för hans barn som han har, men att du för den skull inte avskyr barnet.

Samtidigt kan jag säga att det är skitsvårt att säga nej till sitt barn, det är ju barnets hem också. Men har man planerat något så ska man absolut kunna säga det att nej, jag och Xx ska göra ditt eller datt, mend u får gärna komma då och då istället.  

• Busflickan

Jag förstår din sambo. Jag skulle inte heller neka mitt barn att komma om det inte var något väldigt speciellt som hindrade. Mitt barn bor hos mig och hennes hem är hos mig. Varför skulle jag neka henne att komma hem?

• Fanny b
    Busflickan skrev 2013-05-31 15:36:48 följande:
    Jag förstår din sambo. Jag skulle inte heller neka mitt barn att komma om det inte var något väldigt speciellt som hindrade. Mitt barn bor hos mig och hennes hem är hos mig. Varför skulle jag neka henne att komma hem?

Jag tycker inte det är något fel med att ha denna inställning men om man inte kan tänka sig att prioritera sin sambo när man planerat att göra något speciellt med denne och har en barnfri vecka så tycker jag inte man bör vara sambo. Utan bara vara särbo. För i en samborelation bör man också kunna prioritera sin sambo, inte bara sina barn.
  • Sölve

Det händer ofta här att mina barn kommer tidigare än beräknat eller att de stannar en extra vecka.
    Det händer att planer går i stöpet. Våra gemensamma planer skjuts på framtiden. 
    Nu har det visserligen inte blivit så att vi ställt in några större grejer, typ åka bort eller så, då har vi helt enkelt fixat barnvakt, men utgångar, middagar mm har både en och flera gånger ställts in för att barnen kommer tidigare än beräknat. För mig är det inget konstigt.

• Anonym (förstår inte?)

Varför får ni det till att han inte prioriterar sin sambo bara för att han låter barnet vara HEMMA i sitt hem (för man vill väl att barnet ska se det som SITT hem också?) med sin pappa och dennas nya kvinna när denne vill det?

Jag skulle aldrig säga nej till mitt barn om denne vill komma HEM!!

Man kan väl göra saker tillsammans som familj, för om TS nu valt att leva med denna man så blir ju bonusen en del av hennes familj...

• Ess
    SupersurasunkSara skrev 2013-05-31 14:48:56 följande:
    Nope, men jag kan bara säga att du bör göra slut med en gång, om han är sån redan nu kommer det inte att bli bättre. OM han inte kan fatta att DU inte har samma känsla för hans barn som han har, men att du för den skull inte avskyr barnet.

Samtidigt kan jag säga att det är skitsvårt att säga nej till sitt barn, det är ju barnets hem också. Men har man planerat något så ska man absolut kunna säga det att nej, jag och Xx ska göra ditt eller datt, mend u får gärna komma då och då istället.  
    Håller med. Ibland måste man även kunna säga nej till barnet.
  • Fanny b
    Anonym (förstår inte?) skrev 2013-05-31 16:05:49 följande:
    Varför får ni det till att han inte prioriterar sin sambo bara för att han låter barnet vara HEMMA i sitt hem (för man vill väl att barnet ska se det som SITT hem också?) med sin pappa och dennas nya kvinna när denne vill det?

Jag skulle aldrig säga nej till mitt barn om denne vill komma HEM!!

Man kan väl göra saker tillsammans som familj, för om TS nu valt att leva med denna man så blir ju bonusen en del av hennes familj...

Om ts planerat att göra något speciellt med sin sambo på en barnfri tid och bonusbarnet vill hem och pappan går med på det, så tycker jag han bortprioriterar. Med undantag om han sagt till barnet: Du får komma hem men då jag och ts har planerat att göra något speciellt, så får du vara på ditt rum/i köket, etc. 

Även föräldrar som har gemensamma barn kan vilja göra saker på egen hand, så jag tycker inte det är konstigt att ts och andra bonusföräldrar ibland vill ha egentid med sina sambos. Skillnaden är då att föräldrar som bor ihop ofta då ordnar barnvakt. Medans skilda föräldrar kanske inte alltid ser den barnfria tiden som att barnet ska passas av någon annan så att om det vill besöka sin andra förälder så får denne göra det. Medans bonusföräldrar generellt kan känna att barnfri tid bör innebära att barnet inte ska komma alls. Där man kan ju kompromissa, t ex att barnet ska fråga innan det kommer hem, och att bonusföräldern får acceptera att barnet kommer hem om inget speciellt är inplanerat.  
  • h8him
    Fanny b skrev 2013-05-31 16:15:41 följande:

Om ts planerat att göra något speciellt med sin sambo på en barnfri tid och bonusbarnet vill hem och pappan går med på det, så tycker jag han bortprioriterar. Med undantag om han sagt till barnet: Du får komma hem men då jag och ts har planerat att göra något speciellt, så får du vara på ditt rum/i köket, etc. 

Även föräldrar som har gemensamma barn kan vilja göra saker på egen hand, så jag tycker inte det är konstigt att ts och andra bonusföräldrar ibland vill ha egentid med sina sambos. Skillnaden är då att föräldrar som bor ihop ofta då ordnar barnvakt. Medans skilda föräldrar kanske inte alltid ser den barnfria tiden som att barnet ska passas av någon annan så att om det vill besöka sin andra förälder så får denne göra det. Medans bonusföräldrar generellt kan känna att barnfri tid bör innebära att barnet inte ska komma alls. Där man kan ju kompromissa, t ex att barnet ska fråga innan det kommer hem, och att bonusföräldern får acceptera att barnet kommer hem om inget speciellt är inplanerat.  
    Hur många föräldrar talar om för sina barn att de får hålla sig i sina rum när de är hemma? Förlåt, men så gör man väl ändå inte i en familj?

Det låter på Ts som barnet inte är så ofta hos dem så då blir det väl naturligt att pappan vill att barnet stannar fler dagar, om det är möjligt? De verkar ha barnfria veckor ändå när de kan göra saker på tu man hand.
  • Anonym (förstår inte?)

Men hur ofta har man speciella saker inplanerade? Klart om det är fråga om en resa eller nåt men om det handlar om restaurang, bio eller någon fest som blir inställd så har jag svårt att se det som bortprioriterad. Om nu bonus inte bor hos sin pappa så borde det finnas bra mycket tid till egentid? Men 'egentid' ser jag inte som något man direkt kan kräva...

• Fanny b
    h8him skrev 2013-05-31 16:18:45 följande:
    Hur många föräldrar talar om för sina barn att de får hålla sig i sina rum när de är hemma? Förlåt, men så gör man väl ändå inte i en familj?

Det låter på Ts som barnet inte är så ofta hos dem så då blir det väl naturligt att pappan vill att barnet stannar fler dagar, om det är möjligt? De verkar ha barnfria veckor ändå när de kan göra saker på tu man hand.

Ja i en familj där båda föräldrarna bor ihop så tror jag de ordnar med barnvakt om de vill göra något själva hemma. Men i ts fall där barnet kommer vv kan en lösning vara att om man som förälder inte vill neka barnet att komma hem men ändå inte vill skjuta upp något man bestämt göra med sin sambo att säga åt barnet att det får komma hem men pga att denne ska göra något speciellt med sambon så får barnet hålla sig ur vägen. Sedan kan ju detta sägas på ett trevligare sätt, missade att skriva detta.
Svar på tråden Planer med sambon blir bortprioriterade