Studera till socionom, är det en tung/tuff utbildning?
Som rubriken lyder, är det någon som kan svara på om socionomprogrammet är en tung/tuff utbildning?
Som rubriken lyder, är det någon som kan svara på om socionomprogrammet är en tung/tuff utbildning?
Kan bara uttala mig om första året då jag hoppade av efter två terminer. Studerade i Sthlm. Nej, jag anser inte att utbildningen var svår alls. Mycket litteratur på svenska till skillnad från andra utbildningar, ganska "slappa" hemtentor och uppgifter. Svårast var juridikkursen.
Nu är inte jag utbildad inom det området, men rent generellt så är ju det en relativt individuell fråga.
Vad många kan anse vara svårt kan ju andra anse vara busenkelt tex.
Men har du klarat att komma in på utbildningen kan man ju tänka att du i alla fall har vad som krävs för att påbörja den, så skulle kunna tänka mig att den inte är helt omöjlig =)
Kan bara svara för stockholm. De första 2 terminerna är hur slappa som helst, man tror inte riktigt det är sant. Sen blir trycket och kraven större och större för varje termin. Men det är inte alls ogörligt.
Socionomutbildningen blir vad du gör den till. Jag hade i perioder väldigt lite föreläsningar, men desto mer grupparbeten. I alla grupper fanns det alltid någon/några som åkte räkmacka på de andras arbetsinsatser. Så det kan vara väldigt slappt, om du är lagd åt det hållet. Praktiken upplevde jag som mycket tuff, men också mycket givande. Det beror givetvis på var man hamnar och vilken handledare man får. Statsvetenskapen/ekonomi var de ämnena jag hade svårast för.