• Karolina75

    Äggreserv - fertilitet och missfall

    Jag fick idag besked gällande prover som jag lämnat för en fertilitetsutredning. Mitt FSH-värde var 15.5 och AMH-värdet var 0.5. Hur pass dåligt är detta? Innebär det större risk för missfall med dåliga värden om man väl blir gravid? Jag är 38.5 år. I november födde jag en dotter död i graviditetsvecka 31. Nyligen blev jag gravid igen, men fick ett missed abortion som jag nu håller på att bli av med. Jag har även en levande dotter född -09. Jag var inte alls beredd på så här dåliga siffror. Utredningen startades med anledning av att det tog ca ett år för oss att få till graviditeten med både vår levande och vår döda dotter och att jag nu har hunnit bli äldre. Jag hann dock bli gravid igen innan vi fick provsvaren och jag trodde då att allt var frid och fröjd tills idag då jag efter lite tjatande trots allt (eftersom jag ju lyckats bli gravid) fick träffa en läkare på fertilitetsenheten för att få provsvaren. Vi kan få påbörja ivf till hösten (som vi bekostar själva) men läkaren sa att våra chanser att lyckas var små. Dela gärna med er av kunskap, erfarenheter, råd och tips! Allt mottages tacksamt!

  • Svar på tråden Äggreserv - fertilitet och missfall
  • Fiffig

    Hej!
    Beklagar det du varit med om! Fsh-värdet vet jag inte så mycket om, men mitt amh-värde är också lågt (0,44). Detta fick vi veta när vi var i startgroparna för vår första Ivf. Jag var då 30 år (31 år nu) vilket alltså var rätt usla siffror. Efter det har jag gjort två fullständiga ivfer med rätt hög medicindos. Varje gång har vi fått ut få men fina ägg, både till mig och till frysen. Vårt senaste försök i april har till och med lett till den tidiga graviditet som vi befinner oss i nu.

    Jag har fått höra av min läkare att amh-värdet mest talar om hur svårstimulerad man är. Får man bara ut bra ägg som befruktas bör man ha samma chans som alla andra att lyckas! Så lycka till!!

  • Karolina75
    Fiffig skrev 2013-06-02 10:24:32 följande:
    Hej!

    Beklagar det du varit med om! Fsh-värdet vet jag inte så mycket om, men mitt amh-värde är också lågt (0,44). Detta fick vi veta när vi var i startgroparna för vår första Ivf. Jag var då 30 år (31 år nu) vilket alltså var rätt usla siffror. Efter det har jag gjort två fullständiga ivfer med rätt hög medicindos. Varje gång har vi fått ut få men fina ägg, både till mig och till frysen. Vårt senaste försök i april har till och med lett till den tidiga graviditet som vi befinner oss i nu.

    Jag har fått höra av min läkare att amh-värdet mest talar om hur svårstimulerad man är. Får man bara ut bra ägg som befruktas bör man ha samma chans som alla andra att lyckas! Så lycka till!!



    Tack så mycket för att du delar med dig! Hoppas verkligen det går bra med din graviditet nu! Det inger visst hopp för mig också även om jag dessutom är äldre (38)! Någon skrev i en annan tråd att fsh mäter kvaliteten på äggen och jag vet att mitt värde är dåligt. När jag googlar på fsh för övrigt är jag inte helt säker på att det trots allt är kvaliteten som fsh speglar, men säker är jag inte. Jag tänkte höra av mig till ivf-kliniken i Falun imorgon då de verkar framåt... Vart har du vänt dig?

    Någon annan som vet något om fsh och vad högt fsh egentligen innebär, speciellt i kombination med lågt amh? Någon som har erfarenhet av kliniken i Falun (framförallt ni som har dåliga amh- eller fsh-värden)?
  • Fiffig

    Vi har varit på carlanderska och nu senast på Sahlgrenska. Jag har hört mycket gott om kliniken i Falun!

Svar på tråden Äggreserv - fertilitet och missfall