• hejhej1

ångra påskriven bostadsrättskontrakt?? HJÄLP

hej jag undrar skrev på ett avtal att köpa bostadsrätt idag. har inte fått lånelöftet ännu.. men antar att jag kommer att få lånet jag sökt. börjar ångra bostadsrätten nu av olika anledningar. går det att pngra , har man några ångerrättsdagar på ett påskrivet kontrakt ang köp av bostadsrätt hos mäklare?   

• Svar på tråden ångra påskriven bostadsrättskontrakt?? HJÄLP
  • Guapa

Tyvärr, svårt att backa ett undertecknat köp :( Om du vill backa köpet så kommer sannolikt säljarna få behålla handpenningen + att du får betala mellanskillnaden om ny köpare inte är beredd att ge det du gav. Kolla vad som står i avtalet!

• hejhej1
    Guapa skrev 2013-06-01 01:39:23 följande:
    Tyvärr, svårt att backa ett undertecknat köp :( Om du vill backa köpet så kommer sannolikt säljarna få behålla handpenningen + att du får betala mellanskillnaden om ny köpare inte är beredd att ge det du gav. Kolla vad som står i avtalet!

ok ja då får jag nog köpa den o sen sälja den igen isåfall
  • hejhej1
    hejhej1 skrev 2013-06-01 01:46:47 följande:

ok ja då får jag nog köpa den o sen sälja den igen isåfall

inte hela världen, det är inget dålkigt köp så jag räknar med att få tillbaka samma summa, men om man köpt en bostadsrätt måste man behålla den ett tag först eller får man sälja den på en gång för bostadsrättsföreningen? 
  • Lilia

Det kan gå att ångra köpet, men skadeståndet är oftast 20-25 % av vad lägenheten kostar. Du spelar verkligen rysk roulette om du skriver på innan du har fått lånelöfte. Vad gör du om du inte får låna?

• hejhej1

mäklaren sa att om jag inte får lånelöfte så är jag inte bunden att köpa, ljög han då?

• hejhej1

får man sälja en bostadsrätt så snart man köpt den då eller måste man ha den ett tag? 

• Butterscotch
    hejhej1 skrev 2013-06-01 05:18:31 följande:
    får man sälja en bostadsrätt så snart man köpt den då eller måste man ha den ett tag? 

Du kan sälja den när du vill, men eventuell vinstskatt kan inte skjutas upp om du säljer direkt.
  • Griseknoen35

I min förening måste vi ha bott minst ett år innan vi säljer, vill vi hyra ut måste det också gått ett år och uthyrningen är föreningen som godkänner

• Tirem
    Griseknoen35 skrev 2013-06-01 08:28:37 följande:
    I min förening måste vi ha bott minst ett år innan vi säljer, vill vi hyra ut måste det också gått ett år och uthyrningen är föreningen som godkänner

Fast om man inte har ekonomi att bo kvar ska man bli tvingad till skulder då? Ändrade familjeförhållanden? Om beaktningsvärda skäl finns kan man inte tvinga någon att inte sälja!

• Griseknoen35

Ja men nu har ju ts bara ångrat sig. Jag kan ju bara svara på vad som gäller i min förening. Men man kan säker komma runt det, man kan komma runt det mesta

Svar på tråden ångra påskriven bostadsrättskontrakt?? HJÄLP