• Sarasnaran

Farligt med för svullna fötter?

Mina fötter är så svullna att jag inte längre får på mig skorna.
    Det gör ont att gå och det ser groteskt ut!
    Nu börjar jag dessutom bli blå kring anklarna.

Vad ska jag göra mer än att hålla fötterna högt?
    Kan det vara farligt på något sätt att ha FÖR svullna fötter?
    Man tänker ju på proppar osv...

Visa kvinnor, hjälp en blivande mamma i nöd!

• Svar på tråden Farligt med för svullna fötter?
  • Helen72a

använd stödstrumpor!!!!

försök undvika salt mat

det finns ju en ökad risk för proppar

om du svällt mycke kan det även finnas risk för havandeskaps förgiftning

• Kladdis

min syster svällde upp jättemycket under sin första graviditet. Hon hade stödstrumpor som talaren ovan säger.
    du kan ju fråga sippan76.. hon vet

• HMN

Visst finns det en ökad risk för proppar, svullnaden betyder ju att det samlas vätska i benen som "står still". Risken för åderbrock ökar också ganska mycket. Stödstrumpro hjälper, finns att köpa på apoteket, men eftersom du verkar ha väldigt svullna ben och fötter + att du skriver att anklarna börjar bli blåa tycker jag du ska kontakta bm, för det finns även sk medicinska stödstrumpor som man får på läkarordination.

Själv har jag kassa anlag, för alla kvinnor på min mors sida har benen fulla med åderbrock och min mamma har dessutom haft proppar i benen (dock ej under graviditet). Därför började jag med apotekets stödstrumpor redan runt v 10, första graviditeten räckte det - även om den ena vaden blev rätt anskrämlig med åderbrock. Denna gången blev det riktigt groteskt runt v 25 och min bm skickade mig direkt till läkare som ordinerade medicinska stödstrumpor. De går hela vägen upp och klämmer åt mycket bättre än apotekets. Detta har hjälpt hittills (nu v 33) men om det inte räcker hela vägen kommer man att sätta in blodförtunnande medicin för att motverka proppar.

• Sarasnaran

Tack för era svar!
    Det är verkligen läskigt när dom börjar bli blåa ju!
    Ska höra med bm på onsdag som ni säger.

• Blårand

Mina fötter har också varit svullna senaste 5 veckorna (är nu i vecka 37+5) men sedan i förrgår är det verkligen groteskt. Min ena fot ser lika svullen ut som det gjorde när jag stukade foten vid idrottande för ett år sedan.
    Det spänner och domnar i skinnet när man böjer tårna/går.

Om det är någon som har några bra tips förutom stödstrumpor är jag idel öra.
    Finns det något man kan äta/dricka för att dränera? (Förutom att undvika salt mat)

Svar på tråden Farligt med för svullna fötter?