Visst finns det en ökad risk för proppar, svullnaden betyder ju att det samlas vätska i benen som "står still". Risken för åderbrock ökar också ganska mycket. Stödstrumpro hjälper, finns att köpa på apoteket, men eftersom du verkar ha väldigt svullna ben och fötter + att du skriver att anklarna börjar bli blåa tycker jag du ska kontakta bm, för det finns även sk medicinska stödstrumpor som man får på läkarordination.
Själv har jag kassa anlag, för alla kvinnor på min mors sida har benen fulla med åderbrock och min mamma har dessutom haft proppar i benen (dock ej under graviditet). Därför började jag med apotekets stödstrumpor redan runt v 10, första graviditeten räckte det - även om den ena vaden blev rätt anskrämlig med åderbrock. Denna gången blev det riktigt groteskt runt v 25 och min bm skickade mig direkt till läkare som ordinerade medicinska stödstrumpor. De går hela vägen upp och klämmer åt mycket bättre än apotekets. Detta har hjälpt hittills (nu v 33) men om det inte räcker hela vägen kommer man att sätta in blodförtunnande medicin för att motverka proppar.