Kan min man ha Klinefelter? Hjälp!
Jag och min man ska inom några månader börja försöka få barn, men jag vågar inte ens se fram emot det. Anledningen är att min man berättade att han lade märke till att en läkare (helt orelaterat) antecknade att han hade ovanligt breda höfter för att vara man. Ingen sa någonting till honom om det. Nu när jag har googlat kommer Klinefelter upp och jag blir livrädd.
Han har inte extremt breda höfter utan ser rätt rak ut i kroppen. Jag skulle väl snarare säga att han har smala axlar, men normal underkropp, men jag är ju ingen läkare. Hela hans ben är rätt grova medan överkroppen är rätt nätt. Läkaren i fråga såg honom bara påklädd och tog inga mått eftersom han var där av en helt annan anledning. Eftersom han är lång och smal behöver han tröjor i minst XL, och eftersom de ofta är gjorda för män som även är stora på bredden ser han ofta spinkigare ut på överkroppen än vad han gör avklädd. En del av mig vill därför hoppas att läkaren såg fel, men om hon inte var säker borde hon väl inte ha antecknat det?
Behöver man ha flera symptom än breda höfter för att ha Klinefelters? Han hade en normal pubertet, har mycket skägg och övrigt kroppshår, har mörk röst, penis över medel och har ingen antydan till bröst. Enda som annars stämmer överens med Klinefelters är depression och trötthet. Kan helt friska män också vara lite päronformade eller är det garanterat något fel?
Vill ju helst inte oroa honom och det finns ingenting vi kan göra nu ändå, men jag kan inte släppa det här. Tacksam för svar!