• Anonym (orolig)

Kan min man ha Klinefelter? Hjälp!

Jag och min man ska inom några månader börja försöka få barn, men jag vågar inte ens se fram emot det. Anledningen är att min man berättade att han lade märke till att en läkare (helt orelaterat) antecknade att han hade ovanligt breda höfter för att vara man. Ingen sa någonting till honom om det. Nu när jag har googlat kommer Klinefelter upp och jag blir livrädd.

Han har inte extremt breda höfter utan ser rätt rak ut i kroppen. Jag skulle väl snarare säga att han har smala axlar, men normal underkropp, men jag är ju ingen läkare. Hela hans ben är rätt grova medan överkroppen är rätt nätt. Läkaren i fråga såg honom bara påklädd och tog inga mått eftersom han var där av en helt annan anledning. Eftersom han är lång och smal behöver han tröjor i minst XL, och eftersom de ofta är gjorda för män som även är stora på bredden ser han ofta spinkigare ut på överkroppen än vad han gör avklädd. En del av mig vill därför hoppas att läkaren såg fel, men om hon inte var säker borde hon väl inte ha antecknat det?

Behöver man ha flera symptom än breda höfter för att ha Klinefelters? Han hade en normal pubertet, har mycket skägg och övrigt kroppshår, har mörk röst, penis över medel och har ingen antydan till bröst. Enda som annars stämmer överens med Klinefelters är depression och trötthet. Kan helt friska män också vara lite päronformade eller är det garanterat något fel?

Vill ju helst inte oroa honom och det finns ingenting vi kan göra nu ändå, men jag kan inte släppa det här. Tacksam för svar!

• Svar på tråden Kan min man ha Klinefelter? Hjälp!
  • Anonym (orolig)

Nu går jag emot mina egna principer och puffar. Jag söker inte endast svar från de som har erfarenhet av Klinefelters. Ett svar som "min man har breda höfter, men vi har biologiska barn tillsammans" skulle ju t ex. lugna.

• Nynave
    Anonym (orolig) skrev 2013-06-01 17:57:39 följande:
    Nu går jag emot mina egna principer och puffar. Jag söker inte endast svar från de som har erfarenhet av Klinefelters. Ett svar som "min man har breda höfter, men vi har biologiska barn tillsammans" skulle ju t ex. lugna.
    Jag laste lite nu pa wikepedia och jag undrar: varfor inte ga till sjukhuset och testa om han nu har det syndromet? Later ju som om han skulle kunna ha det nar jag laste resten av beskrivningarna.

Men ja min man har bredare hofter och har inte det syndromet men jag skulle nog kolla upp det i ditt fall faktiskt.
  • Anonym (nix)
    Nynave skrev 2013-06-01 18:05:28 följande:
    Jag laste lite nu pa wikepedia och jag undrar: varfor inte ga till sjukhuset och testa om han nu har det syndromet? Later ju som om han skulle kunna ha det nar jag laste resten av beskrivningarna.

Men ja min man har bredare hofter och har inte det syndromet men jag skulle nog kolla upp det i ditt fall faktiskt.
    De lär inte få testa det om de inte ens försökt bli gravida ett år. Att enbart gå på breda höfter gör inte att de kommer ta in honom för spermaprov.
  • Nynave
    Anonym (nix) skrev 2013-06-01 18:08:14 följande:
    De lär inte få testa det om de inte ens försökt bli gravida ett år. Att enbart gå på breda höfter gör inte att de kommer ta in honom för spermaprov.
    Inte? Men det later ju skumt om de misstanker att han har det syndromet och om en lakare namnt det innan att de ska behova forsoka i ett helt ar innan de kan testa sig?
  • Anonym (nix)
    Nynave skrev 2013-06-01 18:10:28 följande:
    Inte? Men det later ju skumt om de misstanker att han har det syndromet och om en lakare namnt det innan att de ska behova forsoka i ett helt ar innan de kan testa sig?
    Vilka misstänker? TS pga googlande, inte läkaren och läkaren hade väll inte nämnt något om jag fattar det rätt?
  • Anonym (orolig)
    Nynave skrev 2013-06-01 18:05:28 följande:

Vad är det du läser på wikipedia som du tycker stämmer in? Rynkar på näsan Förutom lite större höfter och depression/trötthet är det absolut inget avvikande eller kvinnligt med honom: hög sexualdrift, stora muskler, mycket kroppshår etc. 
  • Anonym (orolig)
    Anonym (nix) skrev 2013-06-01 18:11:38 följande:
    Vilka misstänker? TS pga googlande, inte läkaren och läkaren hade väll inte nämnt något om jag fattar det rätt?
    Nej, precis. Min man råkade se i läkarens anteckningar att det stod att han hade ovanligt breda höfter, men läkaren sa ingenting då och ingenting har sagts efteråt, och då har han ändå varit på rätt många läkarbesök pga annat problem.
  • Anonym (spermatest)

Finns spermatest man gör hemma. Kolla testlagret.se

Jag tror att din man är helt normal!!

• Anonym (pal)
    Anonym (orolig) skrev 2013-06-01 18:14:05 följande:
    Nej, precis. Min man råkade se i läkarens anteckningar att det stod att han hade ovanligt breda höfter, men läkaren sa ingenting då och ingenting har sagts efteråt, och då har han ändå varit på rätt många läkarbesök pga annat problem.
    I vilket ärende var han hos läkaren? Kände läkaren på hans testiklar vid tillfället? Det är nämligen ett annat symptom, att man har mindre än hälften så stora testiklar. Du får väl känna på honom annars
  • Anonym (orolig)
    Anonym (spermatest) skrev 2013-06-01 18:17:38 följande:
    Finns spermatest man gör hemma. Kolla testlagret.se
    Jag tror att din man är helt normal!!
    Tack för lite positiva tankar, det behöver jag. Trodde sådana test var dyra, men då kan vi ju köpa ett sånt om det går några månader och inget händer.
Svar på tråden Kan min man ha Klinefelter? Hjälp!