• Gravid och förvirrad

Oplanerat gravid, vad gör jag?

Jag har de senaste tre veckorna vetat att jag blev gravid den 11 maj. På något konstigt sätt kände jag redan två dagar efter befruktning att jag var gravid. Sen dess har jag mått lite illa hela dagarna, varit svullen i magen, kissat mycket och varit otroligt trött. Ja självklart var jag gravid, plussade i onsdags. Vecka 6 idag om jag räknat rätt.

Nu till problemet. Det här var verkligen inte planerat. Jag bor fortfarande hemma (är 24 men har pluggat, tar examen i juni) och har fått jobb inom det jag utbildat mig till där jag börjar efter sommaren. Vi ska flytta ihop i höst. Min kille vill inte ha barn och han tycker att abort är det vettigaste. Jag har bokat tid på en abortmottagning men det känns hemskt att gå runt i cirka tre veckor och få mer och mer symptom och veta att jag kanske ska ta bort barnet.

Jag vill egentligen bara ha lite feedback från någon annan än min kille då han känns ganska säker på vad han vill. Dock så vet jag att han förstår mig som tvekar då jag egentligen inte vill göra en abort och jag tror att han står bakom mig om jag behåller. Vi har varit tillsammans i många år. 

Vad hade ni gjort? Det är väl egentligen bo hemma-biten och jobb-biten som är det största problemet. Och killen då såklart! 

• Svar på tråden Oplanerat gravid, vad gör jag?
  • viseversa

jag hade behållit. Men jag har ju svårt att tänka mig abort också! Vet vad det är man tar bort. Har 4 barn själv. 

• Perpen

Du gör det som känns bäst för dig och din situation. Jag har blivit oplanerat gravid två gånger. Ena gången gjorde jag abort för varken jag eller pojkvännen var redo och andra gången (8 år senare) behöll vi. Jag ångrar inte aborten för det var rätt beslut, vi var alltför unga, bodde hemma och hade ingen möjlighet att flytta och försörja ett barn. Så som sagt, fundera över vad det innebär att ha barn, tid, utgifter, ja rubbet. Och sedan väger du det mot abort, vad det skulle innebära. Men om du känner att du inte skulle klara en abort eller helt enkelt inte vill. Tjae. Då har du redan fattat ditt beslut. 

• Perpen

Kanske ska tillägga att andra gången var det inte med samma pojkvän. Såg att jag skrivit så att det kan uppfattas som så. 

• clembke

Det är bara du som kan ta beslutet. 

Då du fortfarande är rätt tidig så har du/ni tid på er att planera om ni behåller. Antar att barnet föds nån gång runt feb (eller nåt sånt). Alltså hinner du ta examen, börja jobba ett tag och flytta ihop med din kille. Så när barnet väl föds bor ni förhoppningsvis inte hemma längre, du har hunnit jobba ett litet tag (6 mån kanske).
    Du skriver att du redan har fått jobb inom ditt område så jag antar att du har skrivit kontrakt så du borde ju ändå få börja där efter sommaren. Du har ingen chans att börja lite tidigare än planerat?

Att göra abort tar otroligt hårt på vissa, mindre hårt på andra och inte alls hårt på en del andra. Det är beslut du måste fundera på riktigt hårt så att du säkert tar rätt beslut. Det är bara du som vet om du skulle klara det eller inte.
    Kan du inte prata med din kille och väga för och nackdelar mot varandra tillsammans? Kanske han ändrar sig eller så kanske ni kommer fram till ett gemensamt beslut. Samtalet ska inte handla om att jag vill inte så är det bara, eller jag vill punkt slut. Utan verkligen diskutera det fram och tillbaka. Kanske träffa en kurator tillsammans som kan ge er perspektiv på det och kanske se det ur andra synvinklar.

Väljer ni att behålla tror jag att det ordna sig för er med både flytt och jobb.

Lycka till vilket du/ni än väljer.       

• Lane14

Ingen kan direkt säga vad du ska göra - jag har själv stått inför samma val, två gånger. Med samma kille - dock första gången sade aldrig att jag skulle göra abort men vi var tillsammans då. Efter det tog det slut så fick jag tyvärr ett missfall men inom tre månader så var jag gravid igen med samma kille ( vi fortsatte att träffas) och det första han sade var att "Bara att göra abort". Jag ville behålla och efter någon vecka sade han att jag fick göra vad jag ville och att han skulle ställa upp och finnas. Jag var inställd på att han ändå inte skulle finnas där i slutändan och efter sovit i 3 dygn (mådde illa som fan) vaknade jag och ringde och bokade en tid för abort. 

Jag har aldrig förlåtit mig själv, jag tänker på det varje dag och längtar varje dag efter barn. Kommer alltid att ångra mig men jag tänkte ändå mer på killen än på mig själv. Så min point är ( gör vad du vill och känner för)

Det är där med med jobb är ju egentligen det bästa situationen nu eftersom du har drygt 8månader innan födsel,  så det är ju skönt att ha ett som du kan gå tillbaka till efter mammaledigheten och bostaden bör ju gå att lösa när du får ett jobb. 

• Gravid och förvirrad
    clembke skrev 2013-06-01 18:29:16 följande:
    Det är bara du som kan ta beslutet. 

Då du fortfarande är rätt tidig så har du/ni tid på er att planera om ni behåller. Antar att barnet föds nån gång runt feb (eller nåt sånt). Alltså hinner du ta examen, börja jobba ett tag och flytta ihop med din kille. Så när barnet väl föds bor ni förhoppningsvis inte hemma längre, du har hunnit jobba ett litet tag (6 mån kanske).
    Du skriver att du redan har fått jobb inom ditt område så jag antar att du har skrivit kontrakt så du borde ju ändå få börja där efter sommaren. Du har ingen chans att börja lite tidigare än planerat?

Att göra abort tar otroligt hårt på vissa, mindre hårt på andra och inte alls hårt på en del andra. Det är beslut du måste fundera på riktigt hårt så att du säkert tar rätt beslut. Det är bara du som vet om du skulle klara det eller inte.
    Kan du inte prata med din kille och väga för och nackdelar mot varandra tillsammans? Kanske han ändrar sig eller så kanske ni kommer fram till ett gemensamt beslut. Samtalet ska inte handla om att jag vill inte så är det bara, eller jag vill punkt slut. Utan verkligen diskutera det fram och tillbaka. Kanske träffa en kurator tillsammans som kan ge er perspektiv på det och kanske se det ur andra synvinklar.

Väljer ni att behålla tror jag att det ordna sig för er med både flytt och jobb.

Lycka till vilket du/ni än väljer.       
    Ja det är sant. Jag tror att det som tar emot mest är jobbet. Dels för att det känns "fel" att ha fått chansen och få ett grymt jobb för att vara nyexaminerad och då komma dit och vara gravid. Det känns tufft att berätta det för min blivande chef. Jag är rädd att hon blir arg och att alla på jobbet tycker att jag är korkad. Jag vet att man inte får "straffa" någon för graviditet men det känns ändå så olägligt. 

Tack för tips och råd. Jag ska försöka föra en diskussion med min kille. Det känns svårt att försöka få honom hur jag känner när jag är så tudelad.  
  • Gravid och förvirrad
    Lane14 skrev 2013-06-01 18:56:25 följande:
    Ingen kan direkt säga vad du ska göra - jag har själv stått inför samma val, två gånger. Med samma kille - dock första gången sade aldrig att jag skulle göra abort men vi var tillsammans då. Efter det tog det slut så fick jag tyvärr ett missfall men inom tre månader så var jag gravid igen med samma kille ( vi fortsatte att träffas) och det första han sade var att "Bara att göra abort". Jag ville behålla och efter någon vecka sade han att jag fick göra vad jag ville och att han skulle ställa upp och finnas. Jag var inställd på att han ändå inte skulle finnas där i slutändan och efter sovit i 3 dygn (mådde illa som fan) vaknade jag och ringde och bokade en tid för abort. 

Jag har aldrig förlåtit mig själv, jag tänker på det varje dag och längtar varje dag efter barn. Kommer alltid att ångra mig men jag tänkte ändå mer på killen än på mig själv. Så min point är ( gör vad du vill och känner för)

Det är där med med jobb är ju egentligen det bästa situationen nu eftersom du har drygt 8månader innan födsel,  så det är ju skönt att ha ett som du kan gå tillbaka till efter mammaledigheten och bostaden bör ju gå att lösa när du får ett jobb. 

Du har säkert rätt med jobbiten. Tack för input och råd!
  • semlorna

Gör det som känns rätt för dig. Vill du behålla löser du det och vill du göra abort löser du det också :)

• Matilda84

TS, det är bara DU som kan ta det slutgiltiga beslutet. Låt dig inte påverkas utifrån. Din kille ska respektera ditt val.

Svar på tråden Oplanerat gravid, vad gör jag?