• Anonym (Livrädd)

Livrädd för åska :(

Nu då det blivit sommar kommer symptomen igen :(

Tittar hela tiden på väderprognoserna, tittar ifall det sinns minsta risk för åska. Lovar de åska kan det gå flera dagar då jag är orolig. Då det närmar sig får jag ont i magen, blir yr osv.
    Sen då det verkligen börjar åska och blixtra ligger jag i sängen och skakar och har panik!

Skulle så gärna vilja bli av med min rädsla.

Finns det nån i liknande situation eller nån som haft det så men som blivit av med det?

Vet inte vad jag ska ta mig till :(        

• Svar på tråden Livrädd för åska :(
  • Mojjans

Vad e det du tror ska hända ??

• Anonym (Lika)

Jag var likadan men så fick jag barn och ville inte föra över min rädsla så jag skärpte till mig men är nära barnen precis vid åskan och gör nåt mysigt. Idag är de 9år och fullt medvetna om att jag är rädd så de hämtar mig om det åskor på natten eller kryper ner till mig. Tror att man bara får bestämma att den kommer och göra det bästa av det när den kommer men den får inte påverka i flera dagar. Varför är du rädd?

• Anonym (Livrädd)

Det vet jag inte. Det är just det som är så konstigt. Jag tror att det beror på att jag är orolig för att det ska slå ner och förstöra vårt hem eller nåt.

Kan ju tillägga att jag är snart 40år och har barn. Tycker själv att jag inte borde vara såhär rädd då det också far över så de blir rädda. 

• Anonym (Lika)
    Mojjans skrev 2013-06-01 18:18:23 följande:
    Vad e det du tror ska hända ??

Det kan hända mycket blixten har 2 ggr slagit ner i min kompis och en gång i mig så det kan hända mycket
  • Anonym (åskrädd)

Pinsamt nog är jag likadan, fullständigt irrationellt livrädd för åska iof bor jag på landsbygden där åskvädren ofta ligger kvar länge.
    Har ibland funderat på att söka hjälp inom vården för min rädsla och kanske få någon behandling för fobin precis som man kan få mot skräck för andra saker.

• Plopps80

Älskar åska! Längtar efter den! Växte upp med mormor som var livrädd för åska. Väckte oss mitt i natten om det piskade och på dagen gick vi in i garderoben och la ett täcke över huvudet när det åskande. Jättekul tyckte jag! Det bästa jag vet är att sitta på balkongen och se på blixtarna och njuta av mullret och naturens krafter. Gå ut på balkongen och titta. Bemöt din rädsla. Den är ju inte befogad. Annars kan du testa terapi.

• Anonym (Livrädd)
    Anonym (åskrädd) skrev 2013-06-01 18:23:54 följande:
    Pinsamt nog är jag likadan, fullständigt irrationellt livrädd för åska iof bor jag på landsbygden där åskvädren ofta ligger kvar länge.
    Har ibland funderat på att söka hjälp inom vården för min rädsla och kanske få någon behandling för fobin precis som man kan få mot skräck för andra saker.

Har också funderat på att söka hjälp, men vet inte vart jag skulle vända mig.
  • Mojjans

Man ska ha respekt för blixtarna ja ,en är man inne så är risken liten att man blir träffad , visst hus brinner av blixtnedslag varje år men man kan inte tänka hela tiden att det ska hända ! Oftast har man högre ställen i närheten som den slår ner i ! Den har slagit ned i vår flaggstång nån gång men aldrig i huset !

• Anonym (åskrädd)
    Anonym (Livrädd) skrev 2013-06-01 18:26:24 följande:

Har också funderat på att söka hjälp, men vet inte vart jag skulle vända mig.
    Tror nog att vårdcentralen kan hjälpa till med kontakt till någon som sysslar med terapi för fobier, KBT eller liknande, finns kanske inte på alla orter men i större städer borde det finnas hjälp att få.

Jag glömmer som regel bort min rädsla tills det är dags för åsksäsong igen då jag liksom bara väntar på åska när det varnas för åskskurar på väderrapporterna.
    Min rädsla är antagligen betingad eftersom min mamma var väldigt rädd för åska, troligtvis har det påverkat mig trots att jag inte kan minnas att hon visade rädsla när jag var barn, mina barn är inte rädda för åska trots att jag är så rädd de tycker snarare att det är trevligt.

• sextiotalist

Läs på, lär dig. Då kanske du förnuftmässigt kan hantera detta. Jag, civilingenjör, läst högspänningsteknik, har varit livrädd för åska, med mer kunskap så är rädslan borta, respekten finns kvar, men rädslan är borta

Svar på tråden Livrädd för åska :(