• FridaLE

Overlock behöver man speciell tråd?

undrar om det finns någon där ute som kan hjälpa mig. köpt en ny symaskin ovelock. och funderar måste man ha speciell ovelocktråd i symaskinen när man syr eller kan jag använda gunterman polyester tråd?

• Svar på tråden Overlock behöver man speciell tråd?
  • TTs mammi

Alltså det brukar vara andra spolar tjockare varianter med tråd till dessa.. Men beror även på vilken slags overlock du har köpt

• Hjärtefröjd

Jag har haft flera OL och alltid använt vanlig Dor Tak-tråd. Ibland har jag köpt större rullar, men oftast inte.

• Freiya

Overlocktråd brukar man vilja ha, det är vanlig polyestertråd fast på större rulle. Vanliga små rullar funkar precis lika bra. Spelar ingen roll vilket märke maskinen är, tråd som tråd. Vissa mer avancerade symaskiner kan vara lite känsligare med tråd, men overlocken brukar inte vara kräsen.

Gutermann är ett bra märke men ganska dyr. Jag brukar köpa tråd från bibbistextil.se eller på stoff och stil.

Nu flyger vi, sa räven. Kastade grisen i tryckkokarn.
  • justme02

En symaskin som syr rak och sicksack sömn ihop:) å har massa andra roliga finesser som inte en vanlig har:)

• Stormorsan
    orianthi skrev 2013-06-03 12:03:37 följande:
    Aha! Coolt ! Vad använder man en sån till?
    Mest till att sy ihop kläder. Den syr med flera trådar och syr ihop, "sicksackar" och skär tyget i ett svep. Den är betydligt snabbare än en vanlig maskin också. Kolla på insidan av en vanlig T-shirt så ser du overlocksömmar.

Kolla på det här klippet.  http://www.youtube.com/watch?feature=fvwp&v=oQww9QqVwOw&NR=1
Svar på tråden Overlock behöver man speciell tråd?