• FruNyfiken

Problem med nedladdning på Mac

Sedan en tid tillbaka har vi haft problem att ladda ner till vår Mac. Det kan vara filmer, från Itunes, inslag på Aftonbladet eller Expressen, vissa hemsidor etc. Framför allt bilder eller filmer.
    Vi har haft problem att uppdatera föreslagna uppdateringar av t.ex. safari, Adobe etc.
    Vi trodde att problemet var datorn, att den var för gammal eller att bredbandet inte fungerade som det skulle, men bredbandskollen.se visar att vi har mycket bra bredband.
    Så vi köpte en ny dator, en MacBook Pro bärbar dator. Och problemen är de samma! Vi kan inte ladda ned uppdateringar för datorn, vi kan inte köpa och ladda hem från Itunes, vi kan inte se vissa hemsidor (bilder på t.ex. näthandlar etc.) och vi kan inte se filmer eller visningar på Aftonbladet eller Expressen.
    Vad är fel????
    Enligt bredband.se har vi bra nedladdning, vi köper 100 Mbit för nedladdning. Men inget fungerar ju! Nu har jag försökt att ladda ned Firefox och Chrome och inget av dem går att ladda ner. Enligt info ska det ta typ 14 000 timmar att ladda ned firefox.
    Vad är fel????? 

• Svar på tråden Problem med nedladdning på Mac
  • Anghammarad
    FruNyfiken skrev 2013-06-01 22:57:18 följande:
    Nej, vi har ingen brandvägg!
    Det finns en inbyggd brandvägg i MacOS. Gå till inställningar och kolla.
  • FruNyfiken

Åh, tack Anghammarad! Det ska jag kolla! Nu har iofs problemen med äldsta macen kommit det senaste året och jag har inte ändrat i någon inställning. Men jag ska absolut kolla! Tack för tipset!

• FruNyfiken

Anghammarad: har du fler tips? Jag har kollat inställningarna och allt är ok. Dessutom har jag kollat Safari och utvecklare och inga bilder eller filer är avaktiverade. Har du fler tips?

• arianne03

Har du inte garanti/Apple care på den nya datorn? Då kan du ju ringa och fråga där!

• Jonsson92

Men har ni fel på 2 olika datorer så är säkligen inte felet där. 

Har ni en router eller kör ni direkt från fiberdosan?
    Vilken leverantör har ni?
    Har du startat om fiberdosan/routern?

• FruNyfiken

Nej, jag känner också att felet inte kan vara datorerna, utan lutar mer och mer mot bredbandet. Men vi har ju en bra anslutning som vid tester visar på just bra anslutning?!
    Vi har Bredband2 som leverantör via ett stadsnät.
    Vi har ingen router och har provat att starta om fiberdosan många gånger utan resultat.
    I helgen har jag också loggat in hos Bredband2 och kollat inställningarna, men hittar inget konstigt. Har också pratat med supporten som aldrig hört talas om liknande problem. Eftersom det gäller två olika datorer kan det inte vara inställningar i datorerna! Eller?

• Jonsson92

Det låter onekligen konstigt..
    När ni köpte den nya MacBooken installerade ni den som en ny dator eller kopierade ni användaren från den gamla datorn? 
    Du kan annars testa att skapa en ny användare på någon av datorerna för att se om det fungerar.
    Skulle det fungera bra så är det någon konstigt med det gamla användarkontot. 

• FruNyfiken
    Jonsson92 skrev 2013-06-09 13:12:46 följande:
    Det låter onekligen konstigt..
    När ni köpte den nya MacBooken installerade ni den som en ny dator eller kopierade ni användaren från den gamla datorn? 
    Du kan annars testa att skapa en ny användare på någon av datorerna för att se om det fungerar.
    Skulle det fungera bra så är det någon konstigt med det gamla användarkontot. 
    Vi installerade nya datorn som ny dator. Jag blir mer och mer inställd på att det handlar om bredbandet och inte datorerna, men jag har inga bevis!
  • arianne03

Kan ni testa att använda nån av era mobiler och ladda ner med, för att se om det blir någon skillnad?

Det kommer ju vara långsamt, men jag surfar utan problem på hemsidor från datorn på tåget tex (med datorn kopplad till mobilen).

Annars kanske testa mobilt bredband?

• Jonsson92
    FruNyfiken skrev 2013-06-09 19:38:46 följande:
    Vi installerade nya datorn som ny dator. Jag blir mer och mer inställd på att det handlar om bredbandet och inte datorerna, men jag har inga bevis!
    Testa detta: Byt DNS-server
    Välj Systeminställningar i Apple-menyn. Välj Nätverk i Innehåll-menyn. Klicka på det gränssnitt du använder för att ansluta till Internet, som AirPort eller inbyggt Ethernet. Klicka på Avancerat och sedan på fliken DNS. Sedan klickar du på "+" under DNS-servrar och anger den adress 8.8.8.8 klicka sedan på + igen och ange 8.8.4.4 . Klicka på OK när du är klar. Klicka på Verkställ. Om det inte fungerar bättre och du vill återställa så kan du bara följa detta igen fast du trycker på - istället för +  
  • FruNyfiken
    Jonsson92 skrev 2013-06-10 16:28:26 följande:
    Testa detta: Byt DNS-server
    Välj Systeminställningar i Apple-menyn. Välj Nätverk i Innehåll-menyn. Klicka på det gränssnitt du använder för att ansluta till Internet, som AirPort eller inbyggt Ethernet. Klicka på Avancerat och sedan på fliken DNS. Sedan klickar du på "+" under DNS-servrar och anger den adress 8.8.8.8 klicka sedan på + igen och ange 8.8.4.4 . Klicka på OK när du är klar. Klicka på Verkställ. Om det inte fungerar bättre och du vill återställa så kan du bara följa detta igen fast du trycker på - istället för +  
    Tyvärr, har provat och det fungerade inte!
  • FruNyfiken
    arianne03 skrev 2013-06-10 07:08:09 följande:
    Kan ni testa att använda nån av era mobiler och ladda ner med, för att se om det blir någon skillnad?

Det kommer ju vara långsamt, men jag surfar utan problem på hemsidor från datorn på tåget tex (med datorn kopplad till mobilen).

Annars kanske testa mobilt bredband?
    Vi har så dålig mobil täckning att jag bara utgår från att det inte kommer att funka! Men jag har funderat på att ta med mig datorn till jobbet och testa både trådlöst och fiber för att se om det blir någon skillnad.
Svar på tråden Problem med nedladdning på Mac