• Anonym (Fadern)

Advokat till familjerätten?

Hej!

Ska man ha med sig en advokat till familjerätten för att det ska kunna fungera så bra som möjligt där?

Andra som vart i kontakt med familjerätten angående umgängesavtal och dyl med småbarn (under 1 år)??
    Hur har ni gjort? 

• Svar på tråden Advokat till familjerätten?
  • Mek01

Nej det behöver du inte göra, FR ska vara neutrala och bara hjälpa er föräldrar att komma fram till det bästa för er unge.

• FrökenKanSjälv

Även om deras namn låter som en domstol så är det en avdelning på kommunens socialkontor. De som jobbar där är socionomer och deras uppgift är att få er att prata utan tjafs och bråk. De kan inte bestämma någonting utan bara försöka medla mellan er föräldrar så att ni kan komma överens frivilligt.

Dessutom får du inte ta med dig någon in utan andra förälderns tillåtelse, mötet är bara till för er två.

• Anonym (J)

Du kan kalla dem som vittne sen om ni måste upp i tingsrätten så försök få en bra kontakt med dem

• Anonym (Fadern)

Okej det ska jag göra.

Sen vore det för mycket att ställa detta som umgängeskrav till mitt ex nu i början?

1 dag, 9-21:00 varje vecka
    samt 1 övernattning på helgen varannan vecka.

Barnet är under 1 år, så tänker inte kräva växelvis boende/varannan vecka förens barnet blivit äldre.
    Tänker iom att de oftast är rätt så beroende av mamman i början. 

• En till mamma
    Anonym (Fadern) skrev 2013-06-03 19:48:02 följande:
    Okej det ska jag göra.

Sen vore det för mycket att ställa detta som umgängeskrav till mitt ex nu i början?

Barnet är under 1 år, så tänker inte kräva växelvis boende/varannan vecka förens barnet blivit äldre.
    kl 21 är väldigt sent att lämna, bättre att lämna vid 18 eller 19 så barnet får en bättre dynsrytm.
  • Majlisen
    Anonym (Fadern) skrev 2013-06-03 19:48:02 följande:
    Okej det ska jag göra.

Nej, dina umgängeskrav låter inte ett dugg bra. Vad är under året? Är det fråga om en nyfödd, en 6-månaders osv? Vad har ni för relation Idag. Det bästa umgänget för små barn är kort men ofta. På en vecka hinner barnet glömma dig mellan gångerna... Inte lämpligt alls alltså.

Skulle föreslå varannan till var tredje dag, i ett par timmar. Och som sagt, hur ofta du träffat barnet innan spelar också in.
    Sjalbärande vandrande snutte, prettomorsa och amningsmaffioso.
  • Anonym (insatt)
    Majlisen skrev 2013-06-03 23:26:44 följande:

Nej, dina umgängeskrav låter inte ett dugg bra. Vad är under året? Är det fråga om en nyfödd, en 6-månaders osv? Vad har ni för relation Idag. Det bästa umgänget för små barn är kort men ofta. På en vecka hinner barnet glömma dig mellan gångerna... Inte lämpligt alls alltså.

Skulle föreslå varannan till var tredje dag, i ett par timmar. Och som sagt, hur ofta du träffat barnet innan spelar också in.
    kort o ofta är mantrat med små barn! Särskilt så länge mamman ammar ....
  • Majlisen
    Anonym (insatt) skrev 2013-06-04 00:30:17 följande:
    kort o ofta är mantrat med små barn! Särskilt så länge mamman ammar ....

Precis, sen får man ju kolla över upplägget med. Handlar det om en fyraveckors som ammar är det ju inte särskilt lämpligt kanske att gå iväg med barnet i två timmar. Då kanske man får ha ett umgänge där modern är med. Osv.
    Sjalbärande vandrande snutte, prettomorsa och amningsmaffioso.
  • FrökenKanSjälv

Och om det rör sig om en 11-månaders så kommer en heldag i veckan fungera alldeles utmärkt. Barnet behöver naturligtvis vara tillbaka hos mamman någon timme före läggdags för att hinna varva ner, men 9-19 borde inte vara något problem.

• Anonym (Fadern)
    Majlisen skrev 2013-06-03 23:26:44 följande:

Så då är det bättre att ställa två timmar om dagen som krav antar jag. Men då borde jag väl kunna vara hos mig och vara med barnet själv.
Svar på tråden Advokat till familjerätten?