• Anna 680

Utredning för ADD och undrar över vårdbidraget

Hej!

Vi har tidigare haft vårdbidrag för vår son då han i stort sett lyckats få sin mors taskiga gener när det gäller astma etc. Nu är vi i läget att vår son ska utredas för ADD och i ansökan har jag även tagit med astma, allergi, kronisk förstoppning, depression och allt det som har varit sen start. Min dotter har också astma, allergi och migrän (pga av hur jobbigt det har varit under sonens depression). Allt är strukturerat och beskrivit in i minsta detalj, och nu undrar jag om det finns någon möjlighet att få VB och om det den här gången skulle kunna bli mer än 1/4-dels bidrag. Sist vi sökte fick vi 1/4 men då utan utredning av ADD eller att dotterns besvär var med.

Hur har det gått för er när det gäller vårdbidrag? Och hur upplever ni att det är att leva med ett barn som har ADD? Vi har märkt hur allt har försämrats under de senaste åren, lugnare ibland, men nu har det rasat totalt i skolan :( 

• Svar på tråden Utredning för ADD och undrar över vårdbidraget
  • Kerubmamman

Hur gammal är sonen?

Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Little Ms Chatterbox

Svarar bara lite löst. Visst kan du få VB för barn med ADD. I princip kan man få fullt på varje barn man har. Tex 2½ på 3 barm med diverse problematik. Klart att ni ska lägga till alla barnens olika diagnoser och besvär, hr ni det på papper, läkarutlåtande är det bara att fylla i hennes uppgifter också, se till att få det ifyllt så fort som möjligt och skriv att ni inkommer med läkarutlåtandet från ADD-utredningen senare så ni får det retroaktivt. 

Generellt kan man säga att ADD är samma som ADHD men utan just hyperaktivitet. Så problematiken kan vara den samma med koncentrationssvårigheter, uppmärksamhetstörning osv 
    Just barn med ADD kan jag inte yttra mig om men min son har ADHD och Atypisk Autism, hans hyperaktivitet märks inte så väl, han är aldrig rastlös i rörelserna eller så utan han har mer en inre oro och kan sätta igång att prata mycket. Annars gör han inte många knop i timmen Man måste alltid pusha på honom, tala om att komma till matbordet, om man ber honom att duka så klarar han inte att fixa alla kuvert, ok vi är sex personer i hushållet men det är inte galamiddag, kniv, gaffel, glas, tallrik. Han tappar farten och kommer halvklädd, gå från läxan utan att ens börja, bli sittandes vid datorn hela dagen för att han inte vet vad han ska göra annars osv. Han blir givetvis mycket mer aktiv när han har medicin i kroppen men det finns alltid ett behov av stöttning och vägledning. I skolan hade inte ett tal under en hel termin blivit gjord om han inte hade haft assistent. Hon pekar på varje tal han ska göra. Han har bra läshuvud och oerhört lätt för sig i skolan men ingen motivation eller motor. Näst intill språkgeni men ändå vet vi inte om han når upp till alla målen i tex engelska. Han går ur 4:an nu men skulle kunna tenta av 6:ans engelska, om det inte hade varit för att han inte kan skriva berättelser. 

Och jag som skrev att jag skulle skriva lite kort

Behöver du input, ett bollplank för att skriva ansökan eller är det bara OM man får VB för ADD som du undrar? 

• Anna 680

Hej!

Har inte varit inne på ett tag så jag har inte sett svaren förrän nu :) Min son blir 12 i år.

Känner så väl igen mig i det du skriver Little Ms Chatterbox! Vi fick tid nu för utredning och sonen ska in till BUP i augusti. Vet egentligen inte mer än att det kommer att ta några timmar. Han skulle göra tester, sedan medicineras och efter det göra testerna igen. Min son är också väldigt språkbegåvad både när det gäller engelska och svenska. Det är kanske lite typiskt för barn med den här diagnosen? Han är lite som en professor ibland men med glimten i ögat och kan skämta om sin glömska och förvirring ;)

Jag lämnade in ansökan om vårdbidrag och försökte specificera så noggrant jag kunde med tidsåtgång och kostnader. De hör ju av sig efter en vecka (har jag för mig) och då får jag väl komplettera om det är nåt. Jag funderar också över hur stort vårdbidrag man brukar få. Sist vi sökte vårdbidrag så hade sonen en djup depression och vi skulle övervaka honom dygnet runt. Då fick vi 1/4-dels bidrag. Nu söker vi för både sonen och dottern tillsammans. Vi hade aldrig fått nåt för dottern om vi enbart hade sökt för henne. 

Svar på tråden Utredning för ADD och undrar över vårdbidraget