vad ska man göra när man mår illa?
Vad ska man göra när man mår illa och inte kan göra nåt utan att spy? Fy fan vad jobbigt, när går det över??
Vad ska man göra när man mår illa och inte kan göra nåt utan att spy? Fy fan vad jobbigt, när går det över??
Det är inte så mycket att göra än att kräkas... För de flesta går det över innan v 13 men vissa får dras med det längre. Ledsen...
knapra morötter vad det ända som hjälpte mig
Knapra Lergigan! Du kan få det utskrivet av läkare...
Äta, hur jobbigt det än låter. Ät chips eller vad du brukar tycka är gott. Jag åt konstant trots illamående i 2 månader och det blev faktiskt bättre efter att jag ätit, även om det var motbjudande.
Jag tuggade tuggumi för fulla muggar och tog en lång het dush.
Några tips:
äta kex, typ saltiner och smörgåsrån
köpa ingefära på hälsokostaffär och knapra/suga på
äta lite och ofta...eller iaf dricka...prova friggs juicer (tomat, druvor, morot)
välj kall mat som inte luktar så mycket
strunta lite i rekomendationer och prova äta det du är sugen på
Mina två tidigare graviditeter spydde jag så fort jag stoppade nått i munnen.
Höll på i 6 veckor första gången och 14 veckor den andra.
Illamåendet varierar mellan himmel och jord.
En del mår inte alls illa nån gång och andra mår illa och spyr varje dag fram till förlossningen.
Finns inte mycket att göra, förutom att prova sig fram vad som passar en själv och BITA IHOP OCH HÄRDA UT.
Något som kan kännas uppmuntrande är...JU SÄMRE DU MÅR MAMMA, DESSTO BÄTTRE MÅR KNYTET I DIN MAGE.
dricka vatten
Receptfritt brukar barnmorskorna tipsa om postafen, en åksjukemedicin som de oftast vill att man testar innan något annat skrivs ut. Annars kan man ju som sagt få en uppsjö olika mediciner på recept. Det stående tipset är ju annars att småäta på "torra" sakrer som skorpor och smörgåsrån. Även färsk ingefära eller ett ingefärste ska kunna hjälpa till vid lindrigare illamående. Jag har (dygnet runt) på mig "åksjukearmband", akupressurarmband runt handleden som faktiskt lindrar lite.
Förr eller senare brukar ju illamåendet ge med sig, hoppas att något tips lindrar för dig!
Det jag har gjort var att äta frukost så fort jag vaknar på morgonen sedan borsta tänderna snabbt efter det sen blev det att tugga tuggummi mellan måltiderna och jag har ätit var tredje timme det har hjälpt mig jättemycket!
Och ät inte för mycket heller! det har jag också lärt mig att jag mår illa om det är för mycket i magen också!!!