• karin82

Regnkläder/ytterkläder

Hej,

Min son på 1 år börjar förskolan i september. Nu sitter jag och funderar på vad han ska ha för regnställ? Ska det vara ett fodrat eller ofodrat? 

Jag tänker på ett fodrat, så slipper man ta på två lager, och ett fodrat kan man väl ha på hösten, det blir väl inte för varmt? Eller har jag fel?Vi bor nere i Skåne.

Sen har man väl fleecejacka och fleecebyxor under ett ofodrat? Sen vanliga kläder under fleecen? 
    Dock har jag läst på Polarn o Pyrets hemsida, att dom rekommenderar inte att man har vanliga kläder på, utan underställ i polyester eller ull, sen andra lagret fleece och sen vindtätt/vattentätt jacka.

Jag bara tänker, om man ska göra som Polarn o Pyret skriver, då får ju förskolepersonalen ta av de vanliga kläderna när dom ska ut, för att endast ha de tre lagren, gör dom verkligen det...? 

Sen förutom regnställ, vad har ni då får ytterkläder till era barn?

Jag funderar på att köpa en vind och vattentät skaljacka och skalbyxor, med fleecekläder under där. Men ska man verkligen ha underställ också? Går det inte med vanliga kläder?

Sen till vintern när det blir riktigt kallt, tänkte jag köpa en tjock overall...

Vad har ni på era barn? Är så tacksam för svar! Behöver lite råd :)

• Svar på tråden Regnkläder/ytterkläder
  • Natulcien

Ja, visst...POP vill ju sälja alla sina fina kläder, så det är klart att de rekommenderar vissa (dyra) kombinationer...

Vi har bara ett vanligt galonställ (ofordrat), ett skalställ och vanliga kläder. Extra kofta. Sen overall när det blev kallare. Klarar oss utmärkt med det.

• Idacaroliine

Hej! Jag är förskollärare och personligen tycker jag att det är bra om barnen har både vanliga regnkläder och ett fleecefodrat regnsttäll alternativt fodrad regnoverall. Beroende på vad det är för temperatur och väder ute så behövs olika 😃 Till vintern är det perfekt med overall och vanliga regnbyxor ovanpå för blöta dagar 😃

• elyse

Jag är också förskollärare och tycker att ett vanligt regnställ (ofodrat) är bästa investeringen. Likadant med gummistövlar. Ett vanligt fleeceställ och stickade sockor fungerar lika bra när det är kallt. 

• Veritaslux

Nej, du behöver verkligen inte investera i fina underställ till en så liten. Vi har klarat oss bra utan. Jag kan tänka mig att det kan vara bra om man har ett barn (lite äldre oftast) som rör sig mycket och svettas. Ju mer svett, desto viktigare med funktionsplagg. Men sedan beror det på hur kallt det är, hur mycket man faktiskt är ute osv. Däremot är ullstrumpor att föredra vintertid eftersom ull värmer även när det är fuktigt. Inte så stor investering men mycket värt då dottern i princip aldrig var kall om fötterna.... Slaskdagar hade hon ett par vanliga gummistövlar (lite stora) med ullsula i samt en tjockare ullraggsocka över den vanliga ullsockan. Hon var aldrig kall. 

Personligen vill jag slå ett slag för skalkläder som är vattentäta och andas. Med fleece under kan man ha det vid slask... och det funkar bra varmare dagar eftersom det andas... Vanlig galon använder vi knappt på dottern, hon har en uppsättning mest i reserv på dagis... Vi ärvde ett fodrat galonställ där framförallt byxorna blev använda en del i höstas och vinter-våras då det var mycket lerigt. Fördelen är ju att smutsen är lätt att få bort. Så hon hade faktiskt fodrade galonbyxorna + skaljacka som kombination de varmare dagarna. (Det var ju en kall vinter i övrigt så då var overallen förstås oslagbar, vi köpte en Molo och jag är supernöjd).

Jag vill också tipsa om att kika på Tradera och köp- och säljgrupper efter begagnat. Det går att hitta plagg till jättebra priser som är i princip oanvända. Jag köpte t.ex. overallen i nyskick på Tradera, mycket billigare än en ny. Polarns skalplagg är också i så bra kvalitet att de går att hitta fina till ca halva nypriset på Tradera. Galon kan du hitta för en spottstyver om du vill ha ett extraställ på dagis etc...

Mamma till underbar dotter född 19 juni 2011
  • RöttÄrSött

Antingen köper man både ofodrat och fodrat eller enbart ett ofodrat. Överdragskläder är också bra, nu bor jag inte i Skåne men i norr är det ofta lite för kyligt och blött för jeans men ungarna svettas som attan i galon (tänk dig att gå omkring i en plastpåse då solen ligger på...)

Fleecejacka och byxor används här nästan året om (under galon- eller skalkläder samt under overallen på vintern) samt att barnen har fleece i åkpåsen då de sover ute istället för overall. Fleece är därför en bra investering i mina ögon Många gillar ull men då är det dyrare.

• karin82

Tack för era råd :) 

Idacaroliine: Du skrev att du föredrog att man har både ett vanligt regnställ + ett fodrat. Varför tycker det är bra? Blir en fodrad egentligen varmare än en ofodrad med fleecekläder under?
    Jag tänker att det blir bara två lager istället för att det sitter ihop, som det gör i en fodrad. 

På våren/sommaren förstår jag att man har en ofodrad, då det är lite varmare, och kan ta av fleecen om det skulle  behövas. 

• jannej

Den ofodrade galonbyxan kan han ha ovanpå overallen i höst när det blir blött och kallare

• mammalovis

Jag jobbar också på förskola och vill också rekommendera att ha både fodrat och ofodrat regnställ, då man slipper krångla på regnbyxor över fleecen. Sedan är det optimala om man hittar en regnoverall, då små barn utan bekymmer kan sätta sig mitt i en vattenpöl. Vi har haft både fodrade och ofodrade stövlar också.

Vill man handla dyra skalkläder på Pop så visst, men räkna med att du kanske behöver köpa allt nytt minst en gång om året då barnet växer mycket, så får man själv välja om det är värt det kontra andraprisvärdet. Väljer du ullställ får barnet använda det hela dagen, då vi inte har tid att byta alla kläder på ca 14 barn på 3 personal. 

Jag har även köpt en del regnkläder begagnat för att ha en omgång hemma och en omgång på förskolan, men nackdelen är att banden under stöveln ofta är uttänjda och behöver bytas. Sedan rekommenderas ett fleeceställ i 2 delar. På förskolan där min tös går sover de ute i vagnar, så det har gått åt. Sedan är tunna tumvantar gärna med lite längre skaft och tjockare vantar till vintern bra. Prova på ditt barn att de är smidiga att klä på, då 14 par vantar kan behövas tas på många gånger under en utevistelse.

Svar på tråden Regnkläder/ytterkläder