Jag vill ha massor av olika goda chokladboll recept!!!
Såååååå sugen! :)
men har inget riktit gott recept. De jag har är me kaffe i o det gillar jag inte...tycker inte heller om när det smakar smör...
nån som har nåt recept???
:):):):):)
Såååååå sugen! :)
men har inget riktit gott recept. De jag har är me kaffe i o det gillar jag inte...tycker inte heller om när det smakar smör...
nån som har nåt recept???
:):):):):)
Jag trodde det bara fanns ett enda recept och det är det både smör och kaffe i. Det är ju det som är gott ju!
det är ju bara att skippa kaffet! och ta lite mindre smör. ta lite vatten om det behövs, men annars tycker jag att jag ändå brukar få dryga ut med extra havregryn..
jag har gjort efter recept på tasteline, de är goda tycker jag. sen har de ett GI-recept också med mindre smör..
mitt tips är att röra smör, socker, vaniljsocker och ev kakao ORDENTLIGT först så slipper man smörklumpar!
lycka till!
Smala chokladbollar
Ingredienser
4 port
1 dl Kesella
4 msk strösocker
1 tsk vaniljsocker
11/2 msk kakao
2 krm salt
3 dl havregryn
ca 2 msk mjölk
ev 1-2 tsk konjak
Garnering:
2 msk kokosflingor
Gör så här
Blanda ihop alla ingredienser och forma till ca 20 bollar. Rulla dem i kokos. Förvara i kylen.
tror ni man kan ta byta kakaon till blockhoklad???
JAAA det tro ja...mmmm smarrigt
Dessa rombollar är jättelätta att göra, man kan byta ut romen mot t.ex. punch om man gillar det bättre. De är supergoda, jag gör dem varje år till jul, alla älskar dem...
De går bra att frysa, men de kan bli lite "kladdiga" på ytan bara. Så om man ska frysa dem är det nog bättre att inte rulla dem i socker, och att sedan rulla dem efter att man tagit ur dem i frysen i stället... Det står att det blir 48 stycken, men då blir de små, om man gör ca 24 stycken är de "lagom" stora tycker jag, annars blir de mera som "godis".
Rom-bollar, 48 st
===============
340 g smör, skuret i bitar
175 g mörk choklad, finhackad
3 stora ägg
1,25 dl farin socker
1 tsk vanilsocker
0,5 tsk salt
1,85 dl mjöl
1 dl rom
Sätt på ugnen på 175 grader celcius.
Lägg smörat bakplåtspapper i en långpanna eller bakplåt med hög kant ca 30 x 40 cm. Smält smör och choklad, (endel rekommenderar vattenbad, men om man rör ständigt tycker jag låg värme i en kastrull på spisen är det lättaste, men man måste röra hela tiden).
I en stor bunke, vispa samman ägg, farinsocker, vaniljsocker, och salt.
Rör i chokladblandningen, och vänd sedan ner mjölet.
Häll smeten i långpannan, och sprid ut jämnt.
Baka i 180 grader, 10 minuter, och vänd längpannan halv vägs, för att vara säker på attt det blir jämnt bakat. Pröva med en sticka, den ska komma ut med lite smulor på.
Baka inte för länge, så kakan blir torr!
Låt kallna helt.
Smula sönder kakan i små bitar, och tillsätt romen, lite i taget. Om du har en matberedare, kan du köra blandningen i den (eller en köksassistent), annars jobba med händerna tills blandningen kommer samma till en stor boll.
Dela degen i fyra delar, och gör 12 bollar utav varje del. Rulla bollarna i strösocker, och lägg i små petit-four formar, eller på bakplåtspapper, och kyl två timmar.
Sedan kan de läggas i plastburkar, i lager med bakplåtspapper emellan.
Går bra att frysa.
Servera kylda.
Här är mitt favvis recept:
75 g margarin
2 msk kakao
3,5 dl havregryn
1 msk vaniljsocker
1 dl strösoker
en liten skvätt mjölk.
nämen! kaffet behövs ju för att det INTE ska smaka smör!
men jag delar med mig av ett recept ändå
Ingredienser ca 20 st
1 dl socker
2 msk kakao
2 dl havregryn
1 dl kokos
2 msk margarin
1 ägg
kokos att rulla bollarna i
Gör så här:
1. Blanda de torra ingredienserna och margarinet i en skål.
2. Blanda ner ägget lätt uppvispat.
3. Låt smeten stå kallt en stund.
4. Rulla små bollar som sedan läggs på ett fat med kokos som de rullas runt i.
5. Ställ chokladbollarna kallt om du kan låta bli att inte smaka på dem direkt.
/Sandra som HATAR smör
Här ett snabbt recept jag brukar göra när jag blir jättechokladsugen och vi inte har någon choklad hemma (fast det är inte riktiga bollar förstås):
smält önskad mängd smör i ett glas/skål i micron
blanda ner o'boy i det smälta smöret
häll i havregryn tills du tycker det smakar lagom och tills smöret är ordentligt uppsuget
Tycker man ska dricka mjölk till!
Jag gör alltid vanliga chokladbollar med vatten ist för kaffe och oboy ist för kakao. Och så kan man ta mindre smör i. Dessutom brukar jag ta lite mindre socker i.