Klexane, Fragmin eller Innohep
Det verkar vara många som tar blodproppsförebyggande sprutor för att maximera chanserna. Jag är nyfiken på vilket medel ni tar och om det har varit självklart eller om läkaren har diskuterat något av de andra alternativen.
De tre jag känner till är Innohep (Tinzaparin), Klexane (Enoxaparinnatrium) och Fragmin (Dalteparinnatrium).
Jag vet inte vad det är för praktiskt skillnad mellan dessa, men av en slump hamnade jag på en studie från 2012 som, om jag förstått den rätt, pekar på att LWMHs (Low-molecular-weight heparins) motverkar den apoptos (programmerad celldöd) som TNF-alfa orsakar. Studien, en invitro-studie som testade Innohep och Klexane, konstarerade att båda medlen har en effekt mot TNF-alfa, men att Innohep var mer effektivt (men jag vet inte om det bara betyder att man måste ta en högre dos av Klexane för att uppnå samma effekt).
Jag har fått Klexane utskrivet - men tycker det verkar vanligare med Fragmin här på FL. Har inte läst mycket om Innohep - men en läkare sa att hon trodde att man började gå över till Innohep rent generellt - men hon var inte säker och visste inte varför. Vilken medicin använder ni och varför?
Här finns en sammanfattning av studien http://www.fertstert.org/article/S0015-0282(11)02706-3/abstract