• alskadebarn01

Första smakportionen

Hej, imorgon ska vi ge första smakportionen åt vår fyramånaders tjej..
    Vad har ni gett för första?
    Har ni gett gröt åt era fyramånaders på kvällen ex? 

• Svar på tråden Första smakportionen
  • Tirem

Inte något vid 4 månader men vid 6 månader fick hon suga på mitt såsdoppade finger... Gröt fick hon smaka när hon var nästan 8 månader!

• Mamma Tintis

Med dottern, som nu är 2 år och 8 mån, började jag med gröt på kvällen. Det har jag tänkt göra även nu med lillebror som blir 4 månader på torsdag. Det tar ju ett tag innan bebisen får in snitsen och lär sig äta mat från skeden istället för bröst/flaska. Sen är det bara att köra igång och låta den lilla smaka av din egen mat och så småningom få små portioner egen mat.

• kixan

Det första minsta smakade på var när hon kastade sig över en klyfta honungsmelon som jag hade i handen. Då var hon runt 6 månader. Sen fortsatte hon med massor med frukt den sommaren och en del grillat kött och sånt.

A -03, F -05, V -10 - karinkristina.wordpress.com -
  • Isola88

vi började med lite gröt och fruktpuré :) Blivit lite då och då ca 2-3 gånger i veckan har han fått smaka lite han äter i övrigt ersättning. Så när han äter sin "frukostflaska" brukar han få kladda med lite gröt också. Han gillar inte att äta från sked så har doppat mitt finger och låtit honom smaka och sen har han fått hålla på själv. Han blir 5 månader om drygt 1 vecka. Har även testat lite potatis/majs puré och gjort på samma sätt.

• skogsvitter

Varför ska du ge så tidigt TS?? Vår ena fick gröt först, men det var för tidigt (4 mån) och resulterade senare i massor med problem. Andra fick potatis och morötter och lite allt möjligt redan från början, men i bitar och hon åt själv (6 mån) så hon fick inte i sig så mycket

• Natulcien

Vi började med smakportioner vid 6 månaders ålder, och då fick han traditionella grönsakspuréer. Hade jag haft en liten idag så hade jag hoppat över det där kladdandet och skedmatandet som puréer och gröt innebär och istället gett plockmat med start från 6 månader.
    Vid 4 månader skulle jag inte börja alls, utan fortsätta amma/ge ersättning ett tag till. Och om du vill prova något så ge bara en slick på ett finger eller ett kryddmått av något ni äter.

• pigglet

Vid 4 månader handlar det om att låta bebisen slicka något från ditt finger.
    Vid 6 månader kan man börja med smakportioner, då är det någon tesked som gäller från början.  

• ScandinavianMom

Kom ihåg bara att smakportion är ett kryddmått. Det är bara för att få smaken av maten, inte att äta sig mätt.

• FrkJenny

Vi tjuvstartade redan vid 5,5 månader med potatis eftersom sonen satt och smackade vid matbordet när vi åt. Det gick bra men hade jag fått göra om matintroduktionen hade jag kört på bitar att äta själv istället för att mata med puréer.
    Gav förstås ingen gröt heller så tidigt som vid fyra månaders ålder. Det testade vi vid 6.5 månader kanske, och det var mycket populärt. :)

• Alisa

När de får de första smakportionerna (eller smaksensationerna, vilket ger en bättre bild av vad det egentligen handlar om) så räcker det att doppa fingret i din egen mat, för att få en annorlunda smak i munnen. Jättespännande! Glad
    Eftersom det handlar om så yttepytte så behöver man inte tänka på salt och liknande, så det är helt okej att det blir en "sensation" av vad ni äter till middag exempelvis Glad

• alskadebarn01

Tack för alla svar, imorgon ska vi smaka av det vi äter till middag!
    Ska bli såå spännande att se hennes min, hon är så nyfiken på allt man sätter i munnen! :)

• Annat78

Har rekommendationerna ändrats? Sonen, som nu är tre, började med smakportioner vid 4 mån. Lillasyster blir 4 mån nästa vecka men nu ser jag på många ställen att det är för tidigt för smakisar

• skogsvitter
    Annat78 skrev 2013-06-12 19:10:02 följande:
    Har rekommendationerna ändrats? Sonen, som nu är tre, började med smakportioner vid 4 mån. Lillasyster blir 4 mån nästa vecka men nu ser jag på många ställen att det är för tidigt för smakisar
    Ända sedan 2003 har samma riktlinje funnits att inte börja med smakportioner förrän barnet är 6 månader. Att det sedan finns okunniga BVC-sköterskor lite varstans som hittar på egna riktlinjer är tyvärr inte särskilt ovanligt, det finns mycket stort underlag för att denna rekommendation fortfarande står fast, trots åskilliga omvärderingar. Det är helt enkelt inte hälsosamt för spädbarn att börja med smakisar tidigare än så.

Nytt sedan ett par år tillbaka är däremot att man kan ge mycket, mycket små mängder fast föda även innan 6 mån men efter 4 mån, om bebisen verkligen vill smaka. Men då inte mer än ett kryddmått, större mängd än så ska man alltså vänta med. Detta är så små mängder att man kan ge dem vad som helst, man behöver inte tänka på salt, kryddor eller dylikt utan bebisen kan smaka allt det du själv äter. Ett finger doppad i sås är ett bra sätt att låta bebisen få smaka något annat, det innebär alltså inte att man ska börja plocka fram plastskedar och haklapp. Det kommer så småningom det med!
  • tinis77

Mina är 9 månader nu, och de började få hemmagjord havregrynsgröt när de var 7 månader. Innan det smakade de lite på våran mat, från mitt finger, från de var ca 6 månader. Nu äter de middag med oss, samma som vi äter, och ibland äter de lunch. Annars äter de ersättning på dagarna, och majsvälling när de lägger sig.

* Alexander 9/9-05 * Hampus 30/9-08 * Isabell 8/1-10 * Meya & Jonatan 7/9-12 * MARTINAS.MYSHOWROOM.SE *
Svar på tråden Första smakportionen