• Jumsan83

matvägran 3 åring

Har en syster som har en kille på 3 år som dom har stora problem med maten han matvägrar totalt detta började när han var ca 8 månader dom har kontakt med både ditist och psykolog hon har även vart i kontakt med bvc och barnmottagning men inget hjälper han äter inte på dagis heller eftersom han har haft detta problem så länge så har han ingen hunger känsla verkar det som.. dom testar verkligen allt min syster mår verkligen dåligt av detta hon vill ju att pojken ska äta snälla alla råd är välkomma så vidarebefodrar ja allt till henne..  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-06-02 20:41
    Jag skickar alla tips till min syster och även frågor därför kan det ta innan ja kan svara på allt alla allergier googlar ja på för att se om ja ser några likheter tills syrran svarar

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-06-03 07:48
    Min syster har nu kommit till tråden hon gör så bra hon kan för att svara på alla frågor även ja kommer svara på en del frågor men självklart talar ja me syrra först min syster heter (Litokewin)

• Svar på tråden matvägran 3 åring
  • Jumsan83
    skogsvitter skrev 2013-06-02 19:15:46 följande:
    Vad har de utrett för allergier?

ska kolla med henne vet att dom testat olika men tror inte hon har fått hjälp av läkarna om just allergier för läkarna tycker syrran är mest jobbig tror ja för dom tycker allt är lungt eftersom pojken är pigg

• Mamori

Är han extremt petig med maten och äter bara vissa saker (vad isf?) eller vill ha inte äta alls? Vd har de gjort hittills för att han ska få näring? Säger han varför han inte vill äta (äckligt/inte hungrig etc)?

• Jumsan83
    Mamori skrev 2013-06-02 19:42:21 följande:
    Är han extremt petig med maten och äter bara vissa saker (vad isf?) eller vill ha inte äta alls? Vd har de gjort hittills för att han ska få näring? Säger han varför han inte vill äta (äckligt/inte hungrig etc)?

skickade de du skrev som svar fick ja detta...

Han får vitaminer köper man på apoteket. Han bestämmer helt över maten säger han köttbullar då blir de köttbullar. Han får de han önskar men 9 av 10 lägger han sig på golvet slår sig själv skriker VILL INTE HA MAT, BEHÖVER INTR ÄTA MAT, TÄNKER INTE ÄTA MAT.

Han gick till sängs utan mat idag:'(

• skogsvitter

Slår han sig själv ofta?? Och han har alltså reagerat så när han får mat ända sedan de egentligen började med fast föda? Låter ju absolut som att något inte är riktigt som det ska, jag skulle vara skitförbannad att vården inte tog problemen på större allvar...

Har de själva testat att utesluta saker ur kosten för att utesluta allergi, tex mjölk eller gluten? Det händer ju att prover felaktigt visar negativt, i synnerhet när det gäller så här små barn. Därför råder ju många läkare att man ger särskild kost under några veckor för att lättare kunna räkna bort ev födoämnesallergier.

Jag tycker däremot inte att han ska få bestämma så som beskrivits över maten, i synnerhet inte när det faktiskt inte fungerar. De behöver agera som vuxna och låta honom få den mat som bjuds, alltså som övriga familjen äter. Ingen särbehandling. I vissa fall kan det naturligtvis fungera, och då kan man köra så en period (särskilt i den här åldern är det vanligt) men i detta fall funkar det ju inte! Då måste man backa, inte låta barnet börja styra och dominera alltför mycket.

• Mamori
    Jumsan83 skrev 2013-06-02 19:53:13 följande:

skickade de du skrev som svar fick ja detta...

Han får vitaminer köper man på apoteket. Han bestämmer helt över maten säger han köttbullar då blir de köttbullar. Han får de han önskar men 9 av 10 lägger han sig på golvet slår sig själv skriker VILL INTE HA MAT, BEHÖVER INTR ÄTA MAT, TÄNKER INTE ÄTA MAT.

Han gick till sängs utan mat idag:'(

Låter lite som min son som har autism, han vägrar det mesta. Dock finns det saker som nästan alltid går hem, som chips. Så vägrar han potatiskroketter som han annars ofta äter så får han chips, eftersom det är bättre än ingenting =S Han talar dock så dåligt att man inte kan locka/övertala...
  • Thirtyplus

Äter han annat än lagad mat (typ glass, frukt, grönsaker, mackor?)

En del barn vill inte bli matade, då kan en plocktallrik hjälpa där dom själva får sitta och peta och då även välja vad på tallriken dom vill äta.

En del barn är känslig mot varm mat och tycker det är motbjudande. Funkar kalla rätter?

En del barn är extremt känslig mot kryddor och smaker. Testa helt smaklös mat. Typ mixa en kokt potatis med en klick smör och helt okryddad och osaltad köttbulle. Det kan man sedan göra lite roligt på tallriken genom att klicka ut som ögon, mun och som näsa lägga en halv körsbärstomat eller nåt.

Tips är också att lura barnet genom att få den att tro att den äter något annat. Byt färg, form, konsistens.
    Mina småsyskon vägrade äta ägg när dom var små så jag vispade ägg och hade i karamellfärg. Då gick det hur bra som helst då dom inte var medveten om att det var ägg.

Äter barnet ex. glass, kan man göra egen glass med sådant som är lite mer näring i.

Pojken kanske är laktosintollerant el något liknande så han fått ont i magen redan som liten och därför fått en rädsla för mat?

• skogsvitter
    Mamori skrev 2013-06-02 20:03:28 följande:
    Låter lite som min son som har autism, han vägrar det mesta. Dock finns det saker som nästan alltid går hem, som chips. Så vägrar han potatiskroketter som han annars ofta äter så får han chips, eftersom det är bättre än ingenting =S Han talar dock så dåligt att man inte kan locka/övertala...
    Jag får också vibbar av något inom autismspektrum... så tycker sannerligen att de ska utreda detta ordentligt och inte släppa det! Matvägran och självskadebeteende är mycket vanliga tecken som kommer tidigt.
  • Jumsan83
    skogsvitter skrev 2013-06-02 19:59:24 följande:
    Slår han sig själv ofta?? Och han har alltså reagerat så när han får mat ända sedan de egentligen började med fast föda? Låter ju absolut som att något inte är riktigt som det ska, jag skulle vara skitförbannad att vården inte tog problemen på större allvar...

Har de själva testat att utesluta saker ur kosten för att utesluta allergi, tex mjölk eller gluten? Det händer ju att prover felaktigt visar negativt, i synnerhet när det gäller så här små barn. Därför råder ju många läkare att man ger särskild kost under några veckor för att lättare kunna räkna bort ev födoämnesallergier.

Jag tycker däremot inte att han ska få bestämma så som beskrivits över maten, i synnerhet inte när det faktiskt inte fungerar. De behöver agera som vuxna och låta honom få den mat som bjuds, alltså som övriga familjen äter. Ingen särbehandling. I vissa fall kan det naturligtvis fungera, och då kan man köra så en period (särskilt i den här åldern är det vanligt) men i detta fall funkar det ju inte! Då måste man backa, inte låta barnet börja styra och dominera alltför mycket.

Ja tyvärr slår han sig själv det behövs inte mycket för att han ska slå sig va me dom idag och han fick bara vänta på sin tur för min son tog cykeln före han och på ä gång slängde han sig på backen och började slå sig själv syrran sa ifrån att han får inte göra så och försökte förklara för han att det är fel men han gör så både hemma och på dagis..

Ja dom har testa utesluta saker både mjölk,soja,gluten mm..

Självklart ska inte en 3 åring bestämma över maten meten men dom testar verkligen allt bara han äter men tyvärr så fungerar det inte men även dom har bestämt maten men det funkar inte dom har även köpt roligare bestick för att försöka få han använda dom men inget fukar han styr verkligen inte allt i maten  men dom gör allt dom kan för att han ska äta han väger lika mycket som min 2 åriga son  
Svar på tråden matvägran 3 åring