• Anonym (Monika)

Får ökad ångest av Omega 3!!!

Jag har diagnosen GAD (generaliserat ångestsyndrom) och tar venlafaxin + lergigan till natten. Jag har mått ganska bra en längre tid och efter att jag läst mycket på nätet köpte jag Omega 3 eye q eftersom det ska vara så bra mot framförallt depression. Jag har ätit dessa ett tag nu och min ångest har ökat markant. Jag känner mig spänd och orolig i kroppen och har fått ta min behovsmedicin flera gånger, något jag tidigare inte gjort alls i princip. Jag har googlat men inte funnit nån som fått ökad ångest av Omega 3.

Någon som varit med om liknande?

• Svar på tråden Får ökad ångest av Omega 3!!!
  • Anonym (123)

Kanske sitter i huvudet?

• Gäst289

Tycker mig faktiskt känna igen detta. Sover dåligt på Omega-3 och tankarna liksom rusar. Googla omega 3 och insomnia. Har också läst att det kan starta maniska depressioner hos manodepressiva.

• Anonym (.)

Omega 3 kanske har ett par nackdelar för vissa individer, men överlag är ju Omega 3 något av det bästa människan kan få i sig.
    Det är bra för både hjärtat och hjärnan, vilket det finns ungefär 20000 vetenskapliga studier om.
    Finns ingen som kan påstå något annat.

• Anonym (gg)

Min första tanke är att du egentligen inte ens vet om din ångest ökat av just omega 3-tabletterna. Den ökade ångesten kan ju bero på en massa andra saker (eller slumpen). För att man ska kunna skylla på omega 3-tabletterna bör du åtminstone sluta med omega dem en gång och sedan börja en gång. Om du ser att ångestnivåerna följer korrelerar så kan du säkrare dra slutsatsen att de ger upphov till ökad ångest hos dig.

Men precis som säger "112233" så hämmar omega 3 vissa enzymer i levern som bryter ner läkemedel. Det jag hittade info om var att omega 3 hämmar åtminstone leverenzymet cyp2d6 som deltar i nedbrytningen av lergigan. Så det kan ju vara så att din kropp inte klarar av att bryta ner lergiganet ordentligt och att du därför har för högre lergigannivåer i kroppen än vanligt just nu. Och ju högre nivåer desto större risk för bieffekter.

Mitt förslag är att du antingen slutar med omega 3-tabletterna (i alla fall tillfälligt) eller sänker lergigandosen. Men du bör givetvis diskutera detta med din läkare först eftersom man inte bör laborera med sina läkemedel på egen hand.

Svar på tråden Får ökad ångest av Omega 3!!!