• Kaliinka

Vin till champagnefrukosten?! Hjälp!!

Hej! 
    Behöver lite hjälp med förslag på olika mousserande viner till champagnefrukosten som ska vara på tisdag. 
    Just nu sitter jag och dricker Kopparbergs halv torra äppelcider som jag älskar! Men inte såå kul med burkar på en champagnefrukost. Så hjälp och tips! Vill ha lite lättare att dricka på morgonen gärna med tex jordgubb, hallon, äppel eller päronsmak. 

Fick i 18års present ett vin som smakade svartvinbär, det var i en vit/genomskinlig flaska och jag kommer inte ihåg vad det heter. Någon som har någon aning om det heter eller vad menar. Har inte hittat det... :(

Livet lär //// Jag saknar dig
  • Svar på tråden Vin till champagnefrukosten?! Hjälp!!
  • roffe

Kan det vara någon av dessa? 

http://www.systembolaget.se/Sok-dryck/Dryck/?searchquery=svartvinb%C3%A4r&sortfield=Varugrupp&sortdirection=Ascending&hitsoffset=25&page=2&searchview=All&groupfiltersheader=Default&artikelId=166331&varuNr=2027&filters=searchquery%2c

http://www.systembolaget.se/Sok-dryck/Dryck/?searchquery=svartvinb%C3%A4r&sortfield=Varugrupp&sortdirection=Ascending&hitsoffset=25&page=2&searchview=All&groupfiltersheader=Default&artikelId=718183&varuNr=6004&filters=searchquery%2c

På min champagnefrukost till studenten drack jag Asti Cinzano, finns även en till jag gillar som heter Asti Martini =) 

• Emmut

Jag drack med asti cinzano, god om man gillar sött :D

• capricorn89

Ja, Asti Cinzano är gott! Ha i lite färska jordgubbar så blir det lite somrigt ;) Annars finns det ett jordgubbsvin som är heltokej :) Tror det heter Wildstrawberries eller något :) Men du behöver väl någon som köper skiten också ;) Grattis till studenten också, om det är du som tar :)

• frappa

Ska man lyxa till det med champagnefrukost, varför nöja sig med dåliga substitut till champagne?

• frappa
    Emmut skrev 2013-06-09 11:09:12 följande:
    Frappa: för att det är godare?
    Jo, smaken är som baken.

Men ren socker bomb ala asti känns verkligen inte lyxigt eller på nått sätt exklusivt.
    Annars kan man lika gärna klämma sin asti bakom sopcontainern vid systemet, känns like lyxigt.
    Sen hur man kan säga annat är godare förstår jag inte mig på.
    Bara välja en som man gillar då, hur svårt är det?
  • roffe
    frappa skrev 2013-06-09 12:43:01 följande:
    Jo, smaken är som baken.

Men ren socker bomb ala asti känns verkligen inte lyxigt eller på nått sätt exklusivt.
    Annars kan man lika gärna klämma sin asti bakom sopcontainern vid systemet, känns like lyxigt.
    Ts söker ju en sort Ts gillar men glömt namnet på :)

Varför ska man dricka något äckligt bara för att det är dyrt, när man kan dricka något man faktiskt kommer att njuta av? Jag har provat både billiga och dyrare alternativ, och i dom flesta fall har dom dyrare varit sura, och jag tycker inte om det. Däremot vet jag många som gör det. Så smaklökarna fungerar väl olika hos olika människor bara. Precis som du skrev, smaken är som baken. Dock vet jag inte varför vår ska sammankopplas med en sopcontainer. 

Onödig kommentar kanske?
  • Sölve
    frappa skrev 2013-06-09 12:43:01 följande:
    Jo, smaken är som baken.

Jag gissar på att det är champagnefrukost i samband med studentfirande så att klämma en asti bakom sopcontainern är väl ett utmärkt val.
  • frappa
    Sölve skrev 2013-06-12 01:31:23 följande:
    Jag gissar på att det är champagnefrukost i samband med studentfirande så att klämma en asti bakom sopcontainern är väl ett utmärkt val.
    Aldrig hörtalas om en metafor?
  • frappa
    roffe skrev 2013-06-12 01:11:10 följande:
    Ts söker ju en sort Ts gillar men glömt namnet på :)

Varför ska man dricka något äckligt bara för att det är dyrt, när man kan dricka något man faktiskt kommer att njuta av? Jag har provat både billiga och dyrare alternativ, och i dom flesta fall har dom dyrare varit sura, och jag tycker inte om det. Däremot vet jag många som gör det. Så smaklökarna fungerar väl olika hos olika människor bara. Precis som du skrev, smaken är som baken. Dock vet jag inte varför vår ska sammankopplas med en sopcontainer. 

Onödig kommentar kanske?
    Nä, det var ingen onödig kommentar.
    Känns bara lamt med asti på en champagnefrukost, det ska vara ju exklusivt.
    Och det kommer asti aldrig bli.

Och jo det finns mer än de torra champagnesorterna.
    Och den delade baken kan bli glad med champagne helt klart.
Svar på tråden Vin till champagnefrukosten?! Hjälp!!