• CleaverName

Blåsor på händer och fötter - vad är detta?!

Hej! Under ett par till tre månader har jag nu haft utslag i form av blåsor på händer och fötter. På händerna sitter de spritt, enstaka mellan figrarna, några längst ner på fingret, längs "ryggen" på tummarna, på insidan av handleden och även i själva handflatan.
    Vissa är vätskefyllda blåsor och andra är som myggbett fast mindre.

Det kliar något så otoligt, jag står inte ut längre. Hydrokortisonsalva har jag provat, fungerar ej. Jag är inte allergisk mot något, jag följer ingen speciell diet, jag går i skolan, tvättar inte händerna i diskmedel...osvosv. Förstår inte varifrån detta kommit och än mindre hur jag kan bli av med det. Snälla ni, hjälp mig!

• Svar på tråden Blåsor på händer och fötter - vad är detta?!
  • Lindsey Egot the only one

Höstblåsor låter det som.

Googlade och tror nu att min son själv har fått det runt munnen. Hans har inte spruckit och blivit röda ännu.

• MissNora

Höstblåsor. Man kan få dem fler gånger även att många hävdar att det enbart är en gång och aldrig igen.

• näbben

Svarade i den andra tråden, men jag svarar här också. Måste säga att jag fortfarande tror på PPP.

• CleaverName
    näbben skrev 2013-06-03 05:01:04 följande:
    Svarade i den andra tråden, men jag svarar här också. Måste säga att jag fortfarande tror på PPP.
    Du tror det?
    Googlade på bilder för psoriasis och det liknar inte alls. Dessutom är mina utslag inte mestadels i handflatan och fotsulan, utan mer uppe på.

Jag lägger in bild nu. Syns väldigt dåligt kanske..
  • CleaverName

där är några små blåsor varav den lite röda har jag kliat sönder...

blåsa i handflatan

och uppe på foten.
    syns kanske inte så mycket men kliar så in i helv***

Höstblåsor. Min son har likadana.

• Aileen Allannah
    LindaEfraim skrev 2013-06-04 21:11:43 följande:
    Höstblåsor. Min son har likadana.
    Höstblåsor läker ut fortare än tre månader.

Ts, jag har också sådär, mest mellan fingrarna, det kommer och går. Enligt många läkare (däribland hudläkare) så verkar det helt enkelt vara en typ av eksem. Jag får dem när jag blir upprörd eller stressar mycket, då kommer blåsorna några timmar senare.

Har du kollat med läkare vad det kan vara?
  • CleaverName
    Aileen Allannah skrev 2013-06-04 21:14:42 följande:
    Höstblåsor läker ut fortare än tre månader.

Ts, jag har också sådär, mest mellan fingrarna, det kommer och går. Enligt många läkare (däribland hudläkare) så verkar det helt enkelt vara en typ av eksem. Jag får dem när jag blir upprörd eller stressar mycket, då kommer blåsorna några timmar senare.

Har du kollat med läkare vad det kan vara?
    Tror inte heller på höstblåsor..

Ja, det kanske är så jag har också. Ska till läkaren på måndag, hoppas att jag får något svar denna gång. Sist letade hen med nål efter gångar i tron om att det var skabb. Men får förhoppningsvis svar, kan återkomma i så fall!

• Aileen Allannah
    CleaverName skrev 2013-06-04 21:40:07 följande:
    Tror inte heller på höstblåsor..

Ja, det kanske är så jag har också. Ska till läkaren på måndag, hoppas att jag får något svar denna gång. Sist letade hen med nål efter gångar i tron om att det var skabb. Men får förhoppningsvis svar, kan återkomma i så fall!

Ja, gör gärna det!
  • näbben

Sådär små och ickevariga var mina också. Fick runt om på fingrarna och naglarna men inte på handryggen. Har aldrig haft på fötterna alls så det kan jag inte säga något om alls. Mina kom också när jag hade mycket och var stressad. Gå till läkaren så vi alla får svar ;)

• sär skriven

Mul och klövsjuka? Googla.

Det här är världens bästa sidfot, och den är min.
  • Karroe

Hej! Jag har liknande utslag och sökte runt lite på nätet. Hittade någonting som kallas dyshidrotiskt eksem som i alla fall liknar det jag har. Kolla det med din läkare!

• Aspie

Jag har också såna, fast bara på händerna. Har länge undrat vad det är för något. Lägger till den här tråden i mina favoriter och hoppas på att ni kommer fram till något!

• Pirrot

Jag har fått likadana. Jag har inte varit hos läkaren men tror att det är dishydrotiskt eksem. Sress verkar göra saker värre.

• em6
    CleaverName skrev 2013-06-04 21:10:36 följande:

där är några små blåsor varav den lite röda har jag kliat sönder...

blåsa i handflatan

och uppe på foten.
    syns kanske inte så mycket men kliar så in i helv***
    sådana hade jag också på/i händerna för ett par år sedan.
    fruktansvärt va det kliade. rev hål o det gjorde ont. kändes som det spred sig när man råka klia hål och blev fler.
    när jag åkte utomlands lugnade sig lite men kom tillbaka i kylan igen :/ har inte fått nå svar på vad det kunde vara. bara att jag skulle prova hydrokortison, men det hjälpte bara för stunden.

• lovelyme

Har exakt likadant. Började komma i 14 årsåldern. På senare tid har jag insett att det är något med hormonerna. Blåsorna/utslagen/kliandet dyker upp en vecka innan mens ALLTID. Sen försvinner det veckan efter mens. Så fortsätter det. Månad efter månad. Det kliar som bara den! Ibland kliar jag tills det blöder. Enda gången jag har sluppit det var när jag var gravid. Efter förlossningen när menSen kom tillbaka så var det igång igen. Jag har haft detta i 12 år. Inga krämer hjälper.

• CleaverName

Nej höstblåsor är det nog inte.

Det var rätt lugnt några veckor i augusti men nu är det tillbaka och - tyvärr - värre. Det kliar så mycket att jag inte vet vart jag ska ta vägen. Har provat med lavendel som ska vara bra mot bett, om det är någon typ av loppor jag fått. Har även provat kortison men som ni också håller med om:det hjälper inte. Smörjer in när jag är torr men fukten gör att det kliar ännu mer. Jag har små bettliknande pluppar på handryggen vid knogarna, mellan fingrarna, "tumryggen", på handleden, på fotryggen och vid knölen på foten. Och enstaka blåsor i handflatan, hålfoten, under ena stortån och även mellan vissa fingrar. Har även blivit väldigt "kliig" över hela kroppen och kan få små pluppar på magen, låren och underbenen.

Har varit hos 2 olika läkare sedan mitt senaste inlägg och de båda har kollat efter skabb, trots att detta inte ens är liknande symtom.
    Var hos en tredje läkare för bara någon vecka sedan som skickade remiss till hudläkare, dit jag ska i december.

Att det har med hormonerna att göra låter inte helt orimligt. Jag får hormonrusningar inför varje mens och ägglossning; dålig hy och pms. Har även väldigt mycket problem med brutal mensvärk (om det har med hormoner att göra vet jag dock inte)

Vi får se vad hudläkaren säger...

• Ellikapellika

Du får gärna skriva här sedan vad hudläkaren sa.
    Jag har återkommande eksem på händerna, tror det är Dishydroiskt eksem.
    För mig blir det bättre när jag undviker vanlig tvål. Jag använder bara olivtvål eller gör egen tvål/duschkräm och schampo med få ingredienser som jag har provat mig fram till att jag tål.
    Tjärsalva har jag testat med gott resultat liksom en egengjord salva med Propolis och ringblomma.

Just nu har mitt blossat upp igen, antagligen för att jag börjat jobba efter FL och tvättar händerna med vanlig tvål på jobb. Måste komma ihåg att ta med egen tvål dit så blir det förhoppningsvis bättre.

Kyla och torr hud gör mitt eksem värre också.
    Ibland, som nu är det bara lokaliserat till ena handens ringfinger. Där det började för tre år sedan. Men lite då och då, främst höst och vår blossar det upp med blåsor i hela händerna, som blåsorna på din bild fast hela handflatorna och insidan av fingrarna är täckta som en enda sammanhängande blåsa. Kliar något infernaliskt dygnet runt.
    Då måste jag ta till starkare kortisonkräm någon vecka för att få det att lägga sig lite grann och sedan kan min hemmagjorda salva ta bort resten.

• grily

Hejsan! 
    Jag ser ju att tråden är lite gammal, och kanske är mitt svar oaktuellt för er, men jag vill ändå tipsa om en grej.

Har haft sådana utslag över händerna i fyra år nu, vilka kommer och går som det vill, jag märker inte av att det ska finnas någon speciell anledning till det, som stress o.dyl. Men ont gör det, och i perioder kan jag inte använda mina händer för att öppna skåp, dörrar eller hålla i en penna.Försökte med kortison och andra krämer, men det ville inte hjälpa.

Däremot var jag till vårdcentralen för två år sedan och fick då en salva som kallas Betnovat. Kan vara det bästa jag varit med om! Det kliiga och stickiga försvinner på bara några sekunder och efter några timmar så dämpas även blåsorna. Den är receptbelagd, men gå till vårdcentralen och fråga efter den. 

Svar på tråden Blåsor på händer och fötter - vad är detta?!