• Anonym (Sol)

2 månader uppehåll mellan två jobb

Hej,

jag kommer att byta jobb (jag har jobbat i flera år och byter till en annan "tills-vidare-tjänst") och har 2 månader uppehåll mellan de 2 jobben där  jag ej tänkte vara föräldraledig eller anmäla mig som arbetslös eller liknande.

Jag förstår ju att mitt SGI är skyddat så länge jag inte har längre upphåll än 3 månader, men vad skulle hända med en evtl. föräldrapenning om jag skulle få barn innan jag har hunnit jobba på det nya jobbet i 240 dagar? 

Så här står det i informationstexten:

"De första 180 dagarna som föräldrapenningen betalas ut gäller speciella regler. För att du under de dagarna ska få föräldrapenning beräknad på din sjukpenninggrundande inkomst måste du ha haft rätt till en ersättning som överstiger 180 kronor per dag i 240 dagar i följd före barnets beräknade eller faktiska födelse."

Uppfyller jag kriteriet att jag har haft rätt till ersättning som överstiger 180 kronor även för den tiden som jag inte har haft jobb? Eller behöver jag anmäla mig som arbetslös för att vara på den säkra sidan?

• Svar på tråden 2 månader uppehåll mellan två jobb
  • Försäkringskassan

Hej!
    Eftersom du behåller din tidigare SGI tills du börjar den nya anställningen uppfyller du villkoret även om du inte hinner arbeta 240 dagar på den nya anställningen.
    Du behåller ju din SGI mellan jobben eftersom det är mindre än 3 månader. Om det skulle vara mer än 3 månader skyddar du den med att vara arbetssökande på arbetsförmedlingen eller ta ut föräldrapenning, 5 dagar/vecka.

Hälsningar
    Britta, handläggare 

Svar på tråden 2 månader uppehåll mellan två jobb