• Bastiansmamma

Vägrar äta sin middag , spottar och kastar på golvet

Hejsan! jag har en son på snart 3 år som vägrar äta sin middag.
    Det är alltid middagen han tuggar och spottar ut det igen på tallriken .
    Han kan äta välling och yoghurt men man får kämpa för att få i han det men det går .
    Men med middagen går det absolut inte oavsätt och vi mixar det eller inte.
    och det beror inte på att han har ont någonstans för kex och chips kan han äta.
    Vi har försökt straffa honom med att sätta honom på en stol mitt i rummet så att han inte kan röra på någonting alls. Han får sitta där i 5 minuter sen frågar jag om han tänkt äta nu då svarar han ja och då sätter jag honom på stolen men han fortsätter vägra. har provat ta hans nalle och lägga upp den och sagt äter du inte kan du inte ha den heller . Det funkar inte det heller han bara spottar på mig och skriker och beter sig allmänt illa mot både mig och hans pappa. Vi testa sätta honom i sängen och sa nu får du stanna här i med du inte äter sen sitter han där i 5 minuter sen frågar vi om han tänkt äta igen då svarar han ja Men han fortsätter vägra.
    och vi har varit i kontakt med BVC och pratat med läkare men det är inget fel på honom han mår bra och allting .
    Men han måste ju äta sin mat. Vad ska man göra? finns det flera som har det som vi?

• Svar på tråden Vägrar äta sin middag , spottar och kastar på golvet
  • Clotilda

Men om han mår bra så kanske ni inte behöver truga så mycket? Det ni gör nu med hot och bestraffningar kan mycket väl vara en ond cirkel och resultera i ett ganska komplicerat förhållande till mat i framtiden. Vår son har mycket mindre aptit fram mot middagen och vill han inte äta så behöver han inte. Han mår ju bra och lider inte av det. Avdramatisera det hela istället.

• Bastiansmamma
    Clotilda skrev 2013-06-03 13:24:19 följande:
    Men om han mår bra så kanske ni inte behöver truga så mycket? Det ni gör nu med hot och bestraffningar kan mycket väl vara en ond cirkel och resultera i ett ganska komplicerat förhållande till mat i framtiden. Vår son har mycket mindre aptit fram mot middagen och vill han inte äta så behöver han inte. Han mår ju bra och lider inte av det. Avdramatisera det hela istället.
    Men han äter nästan ingenting . Det är inte alltid jag får i honom välling heller.
    Mår ett barn bra utav att inte att något alls?
  • Bastiansmamma
    seandra82 skrev 2013-06-03 13:24:14 följande:
    låter som trotsåldern , fortsätt vara koncekvent 
    Tack för svar !
  • Bastiansmamma
    Clotilda skrev 2013-06-03 13:24:19 följande:
    Vår son är ganska smal han behöver all man han kan få .
    problemet är att han kommer inte och säger när han är hungrig han bryr sig inte på mat. Därför försöker vi vara hårda med det för han behöver all näring han kan få!
  • ja men va fan

Skulle jag bli bestraffad och tvingad till att äta så skulle jag också vägra.

Vill han inte äta så låt honom gå från matbordet, mat ska vara trevligt och inte laddat och pressat.
    Låt honom vara med och laga maten, gör måltiden till ngt trevligt.

De gånger sonen haft dålig aptit har vi hittat på historier om att tex korven åker kana ner till magen, och när han druckit vatten så blir det som en dusch på korven i magen, eller haft olika ljud för maten när den hamnat i magen.

Använd din fantasi och gör måltiden till något oladdat och roligt.

• Lena

Hur äter han andra måltider? Är det bara middagen han inte äter är det inget problem. Sluta lägga vikt vid om han äter eller ej. Mat är varken bestraffning eller belöning!

• Bastiansmamma
    ja men va fan skrev 2013-06-03 13:36:34 följande:
    Skulle jag bli bestraffad och tvingad till att äta så skulle jag också vägra.

Vill han inte äta så låt honom gå från matbordet, mat ska vara trevligt och inte laddat och pressat.
    Låt honom vara med och laga maten, gör måltiden till ngt trevligt.

De gånger sonen haft dålig aptit har vi hittat på historier om att tex korven åker kana ner till magen, och när han druckit vatten så blir det som en dusch på korven i magen, eller haft olika ljud för maten när den hamnat i magen.

Använd din fantasi och gör måltiden till något oladdat och roligt.

ja men vi hr provat leka ner maten i magen på honom med både nallar och ljud och allt, ingenting fungerar..

han har inte heller alltid blivit straffad när han vägrat eller inte velat äta utan det har vi börjat med nyligen eftersom det inte fungerade att vara mjuk för han åt inte bättre för det.

han har varit med och gjort mat många gånger men det intresserar honom inte han leker heldre undertiden vi gör mat.
  • Bastiansmamma
    Lena skrev 2013-06-03 13:39:15 följande:
    Hur äter han andra måltider? Är det bara middagen han inte äter är det inget problem. Sluta lägga vikt vid om han äter eller ej. Mat är varken bestraffning eller belöning!
    Det är inte bara middagen vi får kämpa som bara den med att få ner hans välling och yoghurt.
    Men middagen funkar inte alls. Han har slutat med middagen på dagis också. Han spottar även där.
  • Lena

Om han inte äter alls så behöver han hjälp. Har det alltid varit så sen han började äta mat? Vad tycker dagis? Jag tycker ni kan vara hårda när han spottar ut på golvet eller slänger mat där. Äter han efterrätter som kräm och paj? Frukt?

Svar på tråden Vägrar äta sin middag , spottar och kastar på golvet