• Busbellan

pollenallergi trots negativt pricktest?

Någon som har koll på pollenallergi? För jag har det inte känner jag ;)
    Dottern har den senaste tiden varit tjock i halsen och haft rinnan de och lite svullna ögon. Värst har varit senaste vecka då det riktigt hört hur grötigt hon pratat. Hon är inte alls förkyld utan enbart rinnande ögon och tjock hals (kan man ens bli tjock i halsen av pollenallergi?)
    I höstas började hon reagera med kli i och runt munnen av äpple och kiwi och hon testades därför nu i vår för pollenallergi eftersom det är en korsallergi med dessa frukter. Men visade absolut ingenting på pricktesterna. Kan man vara allergisk utan minsta lilla utslag på pricktestet? Bör man kontakta läkare igen eller kan man på egen hand testa med allergimedicin, finns ju receptfritt från 6 år har jag för mig och hon blir snart 6 år. Hon har fått allergimedicin innan men då mot myggbett
    Mamma till Nora, August och Ella
  • Svar på tråden pollenallergi trots negativt pricktest?
  • 3bairns

Jag tror att pricktest är ganska tveksamma på mindre barn och därför är läkare ofta ovilliga att göra dem. Man kan få både falska positiva och falska negativa (tror jag). Var gränsen går för "mindre barn" vet jag inte men det kan ju vara värt att testa igen om ett par år. Vi har testat med allergimedicin på vår nu 7åring först på egen hand och sen fått recept från läkare utan pricktest. Hon får mindre besvär av myggbett, mindre kliiga ögon och mindre svullnad i näsan.

• Busbellan

Tack för ditt svar!
    Vi tar och testar med allergimedicin ett tag nu tror jag och ser om det blir bättre av det 

Mamma till Nora, August och Ella
Svar på tråden pollenallergi trots negativt pricktest?