• Anonym (Krånglan)

Lärare, sommar...

Hej!

Jag har en tillsvidaretjänst = en ferietjänst på 100% som lärare, men jobbade under ht-12 75% och tog 25% föräldrapenning. Under vt-13 tog jag tjänstledig och har nu ett ettårsvikariat på 100%, men det är en semestertjänst. 
    Lönehandläggaren på jobb 1 har meddelat att jag har 28 betalda feriedagar (mån-sön) med en genomsnittlig sysselsättningsgrad på 89% (pga min föräldraledighet på 25% under ht-12).
    På jobb 2 har jag ju 25 semesterdagar, som en vanlig semester.
    Jag funderar nu på hur jag måste ta föräldrapenning för att bibehålla min SGI. Räknas det som att 89% 7 dagar i veckan är motsvarande 5 dagar/veckan (vilket ju är kravet för att få behålla sin SGI)? Enligt mina beräkningar är det ju 0,89*5 = 6,23 dagar om jag tänker rätt?! Så under dessa första 28 dagar ska jag väl inte behöva ta föräldrapenning?

Med vänliga hälsningar  

• Svar på tråden Lärare, sommar...
  • Försäkringskassan

Hej
    För att skydda sin SGI från barnets 1-årsdag så ska man ansöka om föräldrapenning för 5 dagar/vecka om man är helt föräldraledig.
    Under uttalade semesterperioder så kan man inte ansöka om föräldrapenning eftersom semester är likställt med arbete.

För att kunna svara mer konkret på dina frågor om vad som gäller i ditt fall, så ska du kontakta Kundcenter på 0771-524 524.

Hälsningar
    Mia, handläggare

Svar på tråden Lärare, sommar...