• Anonym (bf)

Kan det bli boende-överflytt till andra föräldern?

Hej!

Jag är boendeförälder och har varit de hela tiden. Sen 6 månader tillbaka har vi kommit överens om att ha barnet växelvis. Barnet har dubbla barnomsorg. Jag har planer på att flytta till en annan stad (närmare andra föräldern)
    Kan andra föräldern stämma mig på boendet när barnet börjar skolan med anledningen att barnomsorgen i andra förälderns stad är barnets "nya" stadigvarande miljö då jag har flyttat ifrån barnomsorg som varit det första barnet inskolades på och ursprungliga boendet?

• Svar på tråden Kan det bli boende-överflytt till andra föräldern?
  • h8him

Den andra föräldern kan alltid stämma dig. Men för att ändra boendet så behöver man bara anmäla till Skatteverket och så gör de en utredning om inte den andra föräldern skriver under.

• Anonym (bf)

Skatteverket, ser dom de som att den andra föräldern ska ha boendet därför att barnomsorgen hos denne kvastår eller flyttar dom med barnet till bf trots flytt och pga att bf har varit den föräldern som hade boendet från början?

• h8him
    Anonym (bf) skrev 2013-06-03 21:44:22 följande:
    Skatteverket, ser dom de som att den andra föräldern ska ha boendet därför att barnomsorgen hos denne kvastår eller flyttar dom med barnet till bf trots flytt och pga att bf har varit den föräldern som hade boendet från början?
    De gör inget alls så länge en förälder inte lämnar in en flyttanmälan. Men skulle denne göra det och har närmare till barnomsorg/skola så finns risken att boendet flyttas dit men fler faktorer räknas in.
  • Anonym (xx)

Men är du boendeförälder enligt en dom i tingsrätten? I så fall borde det väl inte göra så mycket skillnad. Du flyttar, ändrar hos skatteverket och om inte umgängesföräldern stämmer dig hinner ni väl högst troligt att rota in er på det nya stället ganska snabbt och din oro borde vara ur världen.

Är ni oense om vart barnet ska gå i skolan?  

• h8him
    Anonym (xx) skrev 2013-06-07 00:14:21 följande:
    Men är du boendeförälder enligt en dom i tingsrätten? I så fall borde det väl inte göra så mycket skillnad. Du flyttar, ändrar hos skatteverket och om inte umgängesföräldern stämmer dig hinner ni väl högst troligt att rota in er på det nya stället ganska snabbt och din oro borde vara ur världen.

Är ni oense om vart barnet ska gå i skolan?  
    Har man växelvis boende, även enligt dom, är båda boendeföräldrar. Tingsrätten kan inte besluta var barn ska vara folkbokförda. Det beslutar Skatteverket, när flyttanmälan görs.
  • Anonym (xx)

Ok, jag står som boendeförälder efter en dom i tingsrätten men då menar du att detta upphör om vi skulle börja med växelvis boende?!

• h8him
    Anonym (xx) skrev 2013-06-07 19:37:31 följande:
    Ok, jag står som boendeförälder efter en dom i tingsrätten men då menar du att detta upphör om vi skulle börja med växelvis boende?!
    Ja, självklart, för då upphör ju domen i och med att ni har en ny överenskommelse.
Svar på tråden Kan det bli boende-överflytt till andra föräldern?