• Anonym (nanny)

Lön för nanny heltid i familj?

Jag har blivit erbjuden ett nannyjobb i familj på heltid (40 h/veckan) under 3 månader, saken är en att jag inte har någon aning om vad jag skall kräva i lön (kommer jobba vitt!).

Jag är en kille på 23 år som gått barn och fritid på gymnasiet och arbetat på förskola deltid (50%) i två år. Då hade jag en heltidslön på 19000 före skatt.

Familjen är välbärgad och bor i Stockholm om det nu har någon betydelse för diskussionen. Jag skall pendla till dem och jobba ca 8 timmar varje dag antingen morgon-em eller em-kväll.

Tackar på förhand för tips.

• Svar på tråden Lön för nanny heltid i familj?
  • Griseknoen35

Vad kan du tänka dig ta i timmen? Kvällstid ska du väl ha ob? Eller har ni tänkt köra bara en fast summa? 18-19000 kanske?

• Anonym (nanny)

Hej!

tack för svar,

jag har ingen aning faktiskt...jag har aldrig varit barnvakt i familj eller arbetat på det här sättet förut, utan jag har endast arbetat på förskola (och på andra ställen icke relevanta till detta jobbet).

Det jag tänker är att eftersom det är en familj så kanske man inte kan ha för höga lönekrav? Är det verkligen rimligt att begära 18-19000 för arbete i en familj? De kanske blir "bortskrämda" om jag föreslår det?

• Mita1973

tyvärr så går dom nog inte efter förskolor betalr  lönen brukar vara bedrövlig  fråga lön innan du accepterar jobbet

• BusJohanna

Gå inte lägre än du har. Tror det är 117kr/h på 19000kr.

Ta det eller mer. Du har erfarenhet och utbildning och pendlar så jag tycker gott du skulle kunna ta 120 eller 125kr/h.

• Anonym (nanny)

Tack för svar!

Jag vill förtydliga att jag endast har gymnasieutbildning och sedan arbetat deltid 50 % på förskolor i två år (utöver praktiken under gymnasiet).

Jag har inget jobb nu efter juni månad så jag behöver verkligen arbeta och jag är rädd att om jag begär för mycket så säger de tack och hej....

Deras tidigare nanny har bott hos dem så jag tror att lönen har varit lägre på grund av det, men jag ska pendla då jag inte vill vara inneboende. Vet att inneboende nanny utomlands brukar få mat+ typ 5000 i fickpengar, men jag kan ju inte acceptera en så låg lön pga att jag inte vill vara inneboende...

• Anonym (nanny)

Ingen som har varit nanny i familj på heltid?

• BusJohanna

Jobbar du vitt så bör du inte gå lägre än dina 19/mån. Prata med dem iaf. Ge det som förslag och lyssna på vad de säger.

Mitt tips är att lägga dig lite högre så du kan gå ner och möta dem ngn stans vid din nuvarande lön.

• Anonym (nanny)

Tack för dina tips BusJohanna

Ja det är vitt men om någon har erfarenhet av samma arbete svart så får personen gärna skriva vad han/hon fick, det är väl bara samma sak som att ta en heltidslön minus skatt som väl är runt en 35 %....

• Griseknoen35

Oj 35% i skatt? Jag betalar 32% här jag bor nu och då är det nog hög skatt för där jag bodde förrut var det 30%.. Så ska du dra minus skatt på nått se till att det blir rätt skatt

Svar på tråden Lön för nanny heltid i familj?