• Anonym (planerar)

Skydda SGI

Hej!
    När man läser på er hemsida står det att man behöver ta ut 5 dagar i veckan om man vill skydda sin SGI efter att barnet fyllt ett år.
    Hur fungerar det om man vill vara föräldraledig på deltid? Om t.ex jag och pappan vill dela på föräldraledigheten eller om vi har barnet på dagis någon dag i veckan, när vi jobbar/är arbetslös och är föräldraledig resten av tiden?
    Måste jag ta ut fem föräldradagar eller måste jag vara "sysselsatt" fem dagar i veckan?

• Svar på tråden Skydda SGI
  • Försäkringskassan

Hej!

Det stämmer att du behöver ta ut föräldrapenning 5 dagar i veckan för att skydda din sjukpenninggrundande inkomst – om du är helt föräldraledig.

Du behöver vara sysselsatt i 5 dagar i veckan så arbetar du t.ex. deltid behöver du ta ut föräldrapenning den tid som du minskar i arbete (utifrån din ordinarie arbetstid). T.ex. kan du arbeta 60% och behöver då ta ut föräldrapenning 40% och så vidare.

Detsamma gäller om man är arbetslös, då måste man stämpla a-kassa de dagar man inte är föräldraledig eller vara arbetssökande hos arbetsförmedlingen. Totalt ska man vara sysselsatt minst 5 dagar per vecka för att skydda sin sjukpenninggrundande inkomst.

Hälsningar

Agda, handläggare

Svar på tråden Skydda SGI