• Anonym (aj)

Gastric bypass och smärtsam "hicka". Hjälp!

Hej, jag genomgick en gastric bypass för sex dagar sedan. Allting verkar hittills ha gått bra, bortsett från att jag två-tre dagar efter operationen fick ett stort blåmärke på magen (nämner det ifall att det är relevant) och att jag får något som känns nästan som hicka, men det tar stopp en bit ner i halsen på något sätt. Så gör det ont. Vad kan det bero på? Är det vanligt? Farligt? Något fel på lungorna?

• Svar på tråden Gastric bypass och smärtsam "hicka". Hjälp!
  • aronnax

Jag vet många opade och jag med -som får högljudd hicka som kan göra inte ont, men vara väldigt eeeh, hård liksom. Man hickar till några gånger bara, och så är du nog öm i magen efter open.

• Anonym (aj)
    aronnax skrev 2013-06-03 19:50:14 följande:
    Jag vet många opade och jag med -som får högljudd hicka som kan göra inte ont, men vara väldigt eeeh, hård liksom. Man hickar till några gånger bara, och så är du nog öm i magen efter open.

Jag hickar inte högljutt utan det tar liksom stopp någonstans på väggen. Så det blir som hicka inne i bröstkorgen. Så gör det ont mer i lungorna eller något, inte magen där jag är opererad.
  • Anonym (också gbp)

Har du gjort dom där utandnings övningarna, som är viktiga för att få upp slemmet i lungorna efter op?
    Jag fick ont i lungorna efter operation, pga av att jag glömt bort att göra övningarna, men gjorde ett par övninag och sen gick det över.  

• Anonym (aj)
    Anonym (också gbp) skrev 2013-06-03 22:18:37 följande:
    Har du gjort dom där utandnings övningarna, som är viktiga för att få upp slemmet i lungorna efter op?
    Jag fick ont i lungorna efter operation, pga av att jag glömt bort att göra övningarna, men gjorde ett par övninag och sen gick det över.  
    Jag gör dem då och då, men tycker inte att jag känner att det skulle göra någon skillnad. Känner man på något sätt att slemmet kommer upp, typ hostar eller så? För det har jag inte gjort. Menar du andas i den där "tutan"?
  • Anonym (också gbp)

Jag kände inte att det kom upp något slem, men efter att jag hållt på och hostat en halvtimme, så gick smärtan över i lungorna. Det är det "tutan" är till för, men jag glömde den på sjukhuset, så jag fick hålla på att harkla och hosta istället och sen blev det bättre.
    Jag vet ju inte om du har det besväret, men det var det enda jag kom på, tänk på att du kan få lunginflammation om du inte får upp slemmet från lungorna, så använd "tutan" eller hosta och harkla upp slemmet. 

Svar på tråden Gastric bypass och smärtsam "hicka". Hjälp!