• Mademia

Svinkoppor?!

Varje maj/juni sedan fyra år tillbaka får min sexåring ett stort utslag i hårbotten. Detta börjar strax att vara och klia. Sedan sprider det sig ill andra sidan av bakhuvudet för att klia och vara. Vi var till läkaren -11 och han uteslöt sandloppor. Läkaren vi träffade idag ställde diagnosen svinkoppor. Mina frågor är: följer svinkoppsutbrott något slags mönster? -11 fick hon första utslaget den 5 juni, -12 i slutet av maj och nu 2013 3 juni! Är det vanligt att ha svinkoppor i hårbotten? I alla information jag läst får man det i ansiktet, bålen och händer. Ingen annan av oss i familjen har någonsin blivit smittade av dottern, trots att hon ofta sover i vår sång och delar rum med lillasyster. Jag begriper inte vad det kan vara och känner mig inte så tillfreds med att hon ordinerats antibiotika utan att odling gjorts och att hennes utbrott kommer regelbundet och inte följer den gängse normen...

• Svar på tråden Svinkoppor?!
  • soccermum01

Konstigt att ingen odling gjordes. Man brukar ju sätta in en sort och sedan byta antibiotika om odling visar att bakterien inte var det de trodde.

Det låter ju mer som eksem i hårbotten som det har bildats stafylokocker i.
    Hoppas  det blir bra iallafall!  

• Jeaney71

Tycker du ska gå tillbaka och be att få en odling gjord.

Svinkoppor som kommer tillbaka så regelbundet och just i hårbotten låter konstigt. Hur är det med psoriasis - det kan man väl ha i hårbotten?  

• Sweet life
    Jeaney71 skrev 2013-06-04 09:35:19 följande:
    Tycker du ska gå tillbaka och be att få en odling gjord.

Svinkoppor som kommer tillbaka så regelbundet och just i hårbotten låter konstigt. Hur är det med psoriasis - det kan man väl ha i hårbotten?  
    Ja, det kan man ha. Men psoriasis ska inte vara på det sättet.

• bomaria

Hej.

Hittade ditt inlägg när jag febrilt sökte efter information om ett av mina egna barn..

Hon har ätit antibiotika för 3:e gången nu i sommar för svinkoppor.

Hon har fått det varje sommar oftast när värmen sätter in så blommar det ut..      

Inga av mina andra 3 barn har nånsin blivit smittade, så man börjar ju fundera på vad det är..

i år har dom tagit fart igen direkt efter att pennicillinet tagit slut och då fått en ny kur..

vi har spritat smörjt och bytt sänglakan och kläder varje dag nu hela sommarlovet och luften börjar gå ur en..
    Det ger sig ju inte..
    Funderar också på om det kan vara nåt annat .. Utslagen är samma som varje sommar dock har ingen odling nånsin gjorts då läkaren säger sig vara säker på vad det är..

Då vi ber om en utredning om henne med tanke på all medicinering så svarar läkaren bara att vissa barn kan det vara så med..            

Svar på tråden Svinkoppor?!