• mandelblomma

    hur stöttar ni era tvillingar där den ena börjar försöka separera sig från den andre

     Vi har enäggskillar som snart fyller fem år.
    De leker bra i hop men också med andra. I synnerhet ena killen börjar mer söka sig till andra kompisar och dissar gärna sin brorsa. Som blir förtvivlad.
    Jag känner att han som söker sig mer utanför måste få det, samtidigt som jag lider med han som blir lämnad utanför.
    Och jag tror att jag måste gå in mer aktivt där för han och försöka på olika vis visa han vägen mer till andra kompisar där han får vara själv med någon.
    Ex låta han åka själv till någon och leka men när jag frågar vem han skulle vilja leka med så får jag bara namnet på hans brorsas kompis.

    Hur ha ni andra tvillingföräldrar hanterat såna här situationer?

  • Svar på tråden hur stöttar ni era tvillingar där den ena börjar försöka separera sig från den andre
  • strojes

    Hjälp till lite att hitta kompisar. Stäm träff i nån park med något barn och dess förälder så de kan lära känna varandra lite innan de leker hemma hos någon.
    Försök hitta någon fritidsaktivitet som han kan börja på (utan sin brorsa). Och därigenom får nya "egna" kompisar.
    Det är tufft att vara den som "blir övergiven" men det är viktigt för framtiden att de skapar sina egna intressen och kompisar så att de klarar sig utan sitt tvillingsyskon.
     

  • mandelblomma
    strojes skrev 2013-06-04 12:52:12 följande:
    Hjälp till lite att hitta kompisar. Stäm träff i nån park med något barn och dess förälder så de kan lära känna varandra lite innan de leker hemma hos någon.
    Försök hitta någon fritidsaktivitet som han kan börja på (utan sin brorsa). Och därigenom får nya "egna" kompisar.
    Det är tufft att vara den som "blir övergiven" men det är viktigt för framtiden att de skapar sina egna intressen och kompisar så att de klarar sig utan sitt tvillingsyskon.
     
    Problemet börjar bli att när vi är med andra efter dagis ( alltså andra kompisar än dagiskompisar) så är det som frigör sig den som hittar nya kompisar hela tiden medan lillebror ( han är den yngre tvillingen) blir lite utanför.
    Vi pratade om detta i dag och jag frågade om de ville åka till varsin kompis någon dag och leka.
    Båda skriker i kör NEJ vi vill inte det vi åker tillsammans.

    Är detta tillfälligt löser det sig nog, men fortsätter det så förstår jag att något måste göras.
  • strojes

    Om papan finns med i bilden så försök dela på er och ta vars ett barn och hitta på olika saker så att de lär sig att göra grejer på olika håll.

    Jag har själv tvillingar, tjejer som är 5,5 år. De leker rätt ofta på olika håll när de är på förskolan. De leker även bra tillsammans. De ska börja förskoleklass till hösten och vi ska då se till att dela på dem ibland när de vill leka med kompisar så att den ena får följa med en kompis hem och jag tar den andra och en kompis med hem.
    Vi har inte sett något behov av att dela på de så mycket tidigare men kommer försöka göra det mer nu. Det blir också lättare att hitta på aktiviteter för en vuxen med barn när de blir lite större.

    Hur gamla är dina pojkar? Har de några fler syskon?
    Jag har en dotter som är 8 år och tjejerna som fyller 6 år i november i år. 

  • mandelblomma
    strojes skrev 2013-06-04 13:08:58 följande:
    Om papan finns med i bilden så försök dela på er och ta vars ett barn och hitta på olika saker så att de lär sig att göra grejer på olika håll.

    Jag har själv tvillingar, tjejer som är 5,5 år. De leker rätt ofta på olika håll när de är på förskolan. De leker även bra tillsammans. De ska börja förskoleklass till hösten och vi ska då se till att dela på dem ibland när de vill leka med kompisar så att den ena får följa med en kompis hem och jag tar den andra och en kompis med hem.
    Vi har inte sett något behov av att dela på de så mycket tidigare men kommer försöka göra det mer nu. Det blir också lättare att hitta på aktiviteter för en vuxen med barn när de blir lite större.

    Hur gamla är dina pojkar? Har de några fler syskon?
    Jag har en dotter som är 8 år och tjejerna som fyller 6 år i november i år. 
    mina killar fyller fem år i höst.
    De delas på dagis i olika små grupper då de har olika aktiviteter i mindre grupper.
    Jag är också inne på att skicka i väg dem till olika kompisar, men problemet är att de inte riktigt vill....Obestämd
Svar på tråden hur stöttar ni era tvillingar där den ena börjar försöka separera sig från den andre