• Anonym (valpen)

Låta hund sova i sängen?

Nu anländer snart våran valp av mindre ras och diskussionen om vart den ska sova har kommit upp.
    Jag som haft stora,väluppfostrade hundar som aldrig fått vara i sängen säger att den ska ha sin trygga sovplats i en korg vid våran säng. Men sambon som haft yrväder i blandade storlekar säger att den ska få sova i sängen.
    Han tycker att det ger en tryggare hund som känner sig älskad.  
    Vi har pratat med lite vänner och dom är inne på att sova i sängen "för hen är ju sååå liten och söt"... Ja precis hen är hälften så stor som våra katter och skulle kunna skada sig svårt av att bli klämd eller försöka hoppa ner från sängen.
    Vi är överens i all uppfostran i övrigt som att inte bära i onödan,tydliga regler och inte dalta för att hen är liten.

Men när det kommer till sovplats spricker det. Ge mig era åsikter och hur ni gör! 

• Svar på tråden Låta hund sova i sängen?
  • Sanaa

Hej :) När vi fick våran valp så bestämde vi oss först att hon skulle få sova i en korg precis bredvid sängen, men det gick inte så bra eftersom att hon gnällde så mycket.. Efter mycket försök att få henne att sova på korgen, så bestämde vi oss att det bästa är att hon får sova bredvid oss. Vi besväras inte utav det tvärtom bara mysigt :)

• lilleskutto

Hemma hos oss är sängen förbjudet område för hunden. Hon har en egen sovplats bredvid vår säng.
    Vill inte ha henne i sängen dels för att sängkläderna blir fruktansvärt håriga och min skräck för fästningar samt att det dras upp massa annat skit i sängen.
    Dessutom så tror jag att hunden kommer att se sig lite som en ledare när den delar säng med flockledaren

• Anonym (Madrass på golve)

Man kan förstå att man inte vill ha en stor hund i sängen. Dock tycker jag en liten valp är en liten bebis och den måste få närhet även på natten. 

Mitt förslag är att lägga sig bredvid valpen på natten på en madrass på golvet. Tills valpen är vuxen nog och kan sova själv. 

• Anonym (Hundägare)

En hund bör ha en egen sängplats, därför att den gärna blir dominant om den får ligga i samma säng som flockledaren. Även om hunden är liten bör den ha regler, annars blir de små, odrägliga och bortskämda djur.

• Anonym (Madrass på golve)
    Anonym (Hundägare) skrev 2013-06-04 07:45:06 följande:
    En hund bör ha en egen sängplats, därför att den gärna blir dominant om den får ligga i samma säng som flockledaren. Även om hunden är liten bör den ha regler, annars blir de små, odrägliga och bortskämda djur.
    Kom inte och säg att en liten valp ligger helt ensam gnyende och sover i en flock.
  • långstrump

När min lilla hund var valp sov hon i sängen men då var det ju bara hon och jag men efter att ha skaffat en stor hund blev det golvet för henne. Sen träffade jag min sambo som också har en stor och nu ska vi ha barn och det är sängförbud för alla hundarna. Blir det fler hundar i framtiden blir det golvet för de också. Dock fick jag sitta bredvid storhunden på golvet ett par nätter när hon var bebis och sen försöka smyga upp när hon somnat.

• Anonym (hundägaren)

Min sambo hade en korthårig liten hund när vi flyttade ihop. Jag sa att den ALDRIG får vara i sängen. Var sover hundskrället nu något år senare? Jo, i sängen, under täcket, gärna på kudden. Och det är så mysigt att det är värt det.

• LFF
    Anonym (Hundägare) skrev 2013-06-04 07:45:06 följande:
    Hahahahahahahahahahahaha! Det där var ju dagens roligaste jag läst. Att hunden blir dominant om den får ligga i samma säng som resten av flocken (=människorna). Det har liksom inget med varandra att göra.

Däremot håller jag med om att alla hundar behöver ha regler, oavsett storlek.

Vi har vår hund i sängen och har haft sen han var ett litet pyre. Blev betydligt enklare med rumsrenheten när det blev kris på natten eftersom man märkte direkt närhan började tassa omkring och därmed fort kunde dra på sig nåt och gå ut till närmaste gräsplätt. När han blev äldre började han mer och mer sova i sin egen korg som han haft hela tiden och nu växlar han mellan korg och säng beroende på värme och hur rörliga jag och sambon är i sängen när vi sover.
  • Maria 434

Personligen skulle jag inte vilja ha hunden i sängen, utan i sin egen skorg på golvet

Svar på tråden Låta hund sova i sängen?