• Ponja

Svårt att lägga 16-månaders

Jag har en dotter på 16 månader. 
    Hon vaknar vid runt 8 varje morgon. Sen sover hon middag i 2-3 timmar, mellan
    12-14 (15).
    Innan har vi alltid lagt henne kl 20, och hon har alltid somnat utan problem.
    Men nu de senaste veckorna så har hon inte somnat förens runt 22. Omöjligt att få henne till att sova innan.
    Vi har provat att gå upp en timma tidigare, och att hon då sover middag en timma tidigare, men det har inte hjälpt.
    Bör hon sova mindre under dagen? Det har hänt att hon bara sovit en timma, men har inte kunnat sova innan 22 ändå. 

Jag har börjat fundera på om det kan vara för att det är sommartid och därmed mycket ljusare när hon går och lägger sig?

Vad tror ni?
    Kom jätte gärna med råd och tips! Detta är mitt första barn, så jag har ingen större erfarenhet.

• Svar på tråden Svårt att lägga 16-månaders
  • Natulcien

Ja, 2-3 timmars dagsömn låter mycket. Vår son sov 1-1,5 timme i samma ålder, mellan 13-14/14.30. Och sen sov han 20-08 på natten.
    Prova att korta ner dagsömnen, och gör det konsekvent någon vecka. Och så ordentlig mörkläggning i sovrummet.
    Hur gör ni när ni nattar henne?

• Ponja
    Natulcien skrev 2013-06-04 09:24:17 följande:
    Ja, 2-3 timmars dagsömn låter mycket. Vår son sov 1-1,5 timme i samma ålder, mellan 13-14/14.30. Och sen sov han 20-08 på natten.
    Prova att korta ner dagsömnen, och gör det konsekvent någon vecka. Och så ordentlig mörkläggning i sovrummet.
    Hur gör ni när ni nattar henne?
    Tack för svar! Ja jag har hört att 2-3 timmar är mycket för en så pass stor "bebis". Men samtidigt har jag tänkt att hon kanske behöver det.

Vi ger henne en flaska mat och då har hon innan alltid somnat. Men nu efter att hon ätit upp så springer hon runt i sängen och leker. Vi sjunger, kliar henne på magen ca 20 min. Sen lämnar vi rummet en stund för att sedan börja med att klia henne igen. Efter ett par timmar somnar hon. 
  • Natulcien

Ja, den totala dygnssömnen behöver hon ju, men sen är det ju lite upp till er att styra hur sömnen fördelas mellan dag och natt. Sover hon mindre på natten, så "behöver" hon ju mer på dagen. Men om ni hellre ser att hon sover mer på natten, så måste ni ju justera om henne lite på dagen.

Ni kan ju prova att ändra läggningsrutinen. Kan funkar ibland att bara göra på annat sätt.
    Hon behöver ju börja borsta tänderna efter sista maten också, så varför inte ge henne mat uppe, sen borsta tänderna och sen lägga henne? Kanske hon behöver att ni ligger kvar hos henne ända tills hon har somnat, istället för att ni går därifrån. Prova lite nya grepp.

• Jkpg Deluxe

Prova att bara låta henne sova max 1,5 timme och inte senare än till kl 14 på eftermiddagen, är mitt tips! Ge det några dagar/1 vecka och se om det förändrar antalet sömntimmar/natt...som någon skrev så är det inte konstigt om hon bara sover 10/tim natt om hon fått sova 2-3 tim/dag...

Lycka till!!! 

• Dimitra

När min 17-månaders får sova 3 timmar på eftermiddagen går inte han heller att lägga vettig tid på kvällen. Samma om han tar sin sovvila sent på eftermiddagen.

Säger som de andra här ovan, kortare sovstund och eventuellt väckning kl 14 om det behövs.

The Dimitra universe.
Svar på tråden Svårt att lägga 16-månaders