• Anonym (hypokondrikern)

Ont på halsen

Nu är det igång igen. Hatar hypokondri!

Har en svullen punkt ungefär bredvid struphuvudet på höger sida. En svullen körtel som är rörlig. Den ömmar som bara den. När jag trycker så ömmar det rejält. Värker lite efteråt också. När jag sväljer känns det lite. När jag spänner i halsen så gör det ont på höger sida. Förmodligen i körteln.

När jag känner lite så ömmar det från under hakan ner en bit vid stuphuvudet. Alltså inte bara i körteln utan längs med halsen från hakan till struphuvudet.

Jag har haft lite "tungt" att andas som kommer och går. Som andnöd. Och bröstsmärta. Har även haft klumpkänsla och som att det är torrt långt ner i halsen.

Hypokondriker som jag är så oroar jag mig för det värsta.. Skit jobbigt!

Någon som vet vad det kan vara? ..

• Svar på tråden Ont på halsen
  • Anonym (vc)

Tror inte du ska hålla och trycka hela tiden. Boka tid hos vc så att de kanta prover.

Anonym (vc) skrev 2013-06-04 09:36:23 följande:
    Tror inte du ska hålla och trycka hela tiden. Boka tid hos vc så att de kanta prover.
    Ja jag ska boka tid hos vc.

Ville bara höra om någon visste vad det skulle kunna vara.
  • SpanskaFlugan

Det kan vara en inflammerad spottkörtel. Jag fick det för några år sen, svullnade hastigt upp på ena sidan, fick ont när jag svalde och särskilt om jag åt något surt eftersom det triggar spottkörteln. Tog en halvdag på öron, näsa, hals innan de kom på vad det var (och världens otrevligaste läkare). Fick äta antiinflammatoriskt i några dagar, sen gick det över. Väldigt ofarligt.

SpanskaFlugan skrev 2013-06-04 10:09:05 följande:
    Det kan vara en inflammerad spottkörtel. Jag fick det för några år sen, svullnade hastigt upp på ena sidan, fick ont när jag svalde och särskilt om jag åt något surt eftersom det triggar spottkörteln. Tog en halvdag på öron, näsa, hals innan de kom på vad det var (och världens otrevligaste läkare). Fick äta antiinflammatoriskt i några dagar, sen gick det över. Väldigt ofarligt.
    Okej.

Är väl bäst att boka en tid för undersökning. Har haft liknande innan men det har gått över ganska fort. Bara väldigt jobbigt och obehagligt.

Men det konstiga är att det är som en stor knöl som flyttar sig om man rör på den. Alltså rörlig som är väldigt öm. Den är jätte rörlig. Rör jag på den så flyttar den på sig. Inte lite utan mycket. Försvinner från sin plats ungefär.

• Anonym (Samma sak)

Hur har det gått TS? LIDER av samma problem.. Exakt samma, kollade lymfkörteln på VC i Maj för 3e ggn då jag håller på att bli galen.
    Däremot har jag märkt att jag får ont på våren/sommaren och tror att det kanske kan ha med pollen att göra? Men svullnaden i körteln har funnits i ett år .... Dock har dem bara ömmat två perioder. Förra våren/sommaren och denna vår/sommar....

Svar på tråden Ont på halsen