• Äldre 4 Jun 10:12
    4345 visningar
    13 svar
    13
    4345

    Sophiahemmet (sthlm) utredning?

    Någon som gjort utredning på Sophiahemmet i Sthlm? Är de bra? Hur går det till? Ringer man och bokar tid? Ska man ha remiss?

    Eller måste man gå till gyn i sin egen kommun...?

    Hur funkar det, hjälp mig! Har försökt bli gravid i ett år nu (2 missfall) och vill bara att allt ska gå snabbt och smidigt , men det är väl för mycket att hoppas på kanske...

  • Svar på tråden Sophiahemmet (sthlm) utredning?
  • Äldre 4 Jun 10:30
    #1

    Vi gjorde utredningen där, bad faltiskt husläkaren skicka remissen!
    Utredningen gick snabbt 2 månader så var allt klart och remiss till ivf var ivägskickad.

  • Äldre 4 Jun 10:41
    #2
    kampfisken skrev 2013-06-04 10:30:25 följande:
    Vi gjorde utredningen där, bad faltiskt husläkaren skicka remissen!
    Utredningen gick snabbt 2 månader så var allt klart och remiss till ivf var ivägskickad.
    Låter ju fantastiskt snabbt! Men vet du om man måste ha remiss eller om man kan ringa dem direkt? Snål-jag tycker det är fånigt att boka läkarbesök hos husläkarn för att säga "Jag vill ha en remiss" och betala 300:- för det ;) Men om det krävs gör jag det såklart :P
  • Äldre 4 Jun 10:44
    #3

    Det är bara att ringa dit och boka tid, men jag skulle råda dig att ringa snarast! De släppte nya tider för två veckor sedan (för hösten) och vi fick deras då tidigaste tid, 19 september...

  • Äldre 4 Jun 13:51
    #4
    JoR110618 skrev 2013-06-04 10:44:04 följande:
    Det är bara att ringa dit och boka tid, men jag skulle råda dig att ringa snarast! De släppte nya tider för två veckor sedan (för hösten) och vi fick deras då tidigaste tid, 19 september...
    Vad bokade du tid till då? Jag ringde nyss och fick tid till ett första läkarbesök i slutet av juni. Vet inte riktigt om det bara är pratstund då eller vad det är, men ändå. Skönt att det händer nåt snabbt.
  • Äldre 4 Jun 14:31
    #5
    Juronjaure skrev 2013-06-04 13:51:16 följande:
    Vad bokade du tid till då? Jag ringde nyss och fick tid till ett första läkarbesök i slutet av juni. Vet inte riktigt om det bara är pratstund då eller vad det är, men ändå. Skönt att det händer nåt snabbt.

    När ni (du och partnern) träffar läkaren kommer ni svara på massor av frågor, ni båda kommer få blodprovsremisser och din partner kommer få remiss för att lämna spermaprov och sedan kommer du ringa första mensdagen för att boka tid för ev spolning av äggledare! Lycka till!
    besök gärna min blogg. kampfisken.bloggplatsen.se/
  • Äldre 4 Jun 14:54
    #6
    Juronjaure skrev 2013-06-04 13:51:16 följande:
    Vad bokade du tid till då? Jag ringde nyss och fick tid till ett första läkarbesök i slutet av juni. Vet inte riktigt om det bara är pratstund då eller vad det är, men ändå. Skönt att det händer nåt snabbt.



    Jag ringde och sa att vi har försökt skaffa barn i mer än ett år och det händer inget. Fick lämna personnummer på både mig och min man och fick sen veta att det kommer en kallelse hem, men att de tidigaste tiderna de hade då var i september. Fick hem kallelse till läkarbesök i september ett par dagar senare och även lite kort info om livsstilsfaktorer.

    Du kan ju ha haft en jäkla tur och kommit fram precis efter en avbokning och fått deras tid. :)
  • Äldre 4 Jun 15:18
    #7
    kampfisken skrev 2013-06-04 14:31:57 följande:

    När ni (du och partnern) träffar läkaren kommer ni svara på massor av frågor, ni båda kommer få blodprovsremisser och din partner kommer få remiss för att lämna spermaprov och sedan kommer du ringa första mensdagen för att boka tid för ev spolning av äggledare! Lycka till!
    Bra, då vet jag, tack :)
  • Äldre 4 Jun 15:18
    #8
    JoR110618 skrev 2013-06-04 14:54:01 följande:



    Jag ringde och sa att vi har försökt skaffa barn i mer än ett år och det händer inget. Fick lämna personnummer på både mig och min man och fick sen veta att det kommer en kallelse hem, men att de tidigaste tiderna de hade då var i september. Fick hem kallelse till läkarbesök i september ett par dagar senare och även lite kort info om livsstilsfaktorer.

    Du kan ju ha haft en jäkla tur och kommit fram precis efter en avbokning och fått deras tid. :)
    Jag blev just uppringd och fick en ursäkt och fick veta att det inte alls fanns tider nu. Slutet av augusti blev det ist...
  • Äldre 4 Jun 15:22
    #9
    Juronjaure skrev 2013-06-04 15:18:43 följande:
    Jag blev just uppringd och fick en ursäkt och fick veta att det inte alls fanns tider nu. Slutet av augusti blev det ist...



    Ok. :(

    Vi fick veta att att de skulle släppa nya tider för hösten måndagen den 13 maj och först på torsdagen lyckades vi komma fram! Det var upptaget hela tiden! Tydligen så är de ganska populära och det är väl bra iofs. :)
  • Äldre 4 Jun 15:25
    #10
    kampfisken skrev 2013-06-04 14:31:57 följande:
    När ni (du och partnern) träffar läkaren kommer ni svara på massor av frågor, ni båda kommer få blodprovsremisser och din partner kommer få remiss för att lämna spermaprov och sedan kommer du ringa första mensdagen för att boka tid för ev spolning av äggledare! Lycka till!



    Vet du förresten om man kan få bli sövd under äggledarspolningen? Har sett att de erbjuder det på fertilitetscentrum för 1500 och det skulle jag mer än gärna betala! Har läst lite om det och har en ganska svår gynrädsla så det är ingenting jag direkt längtar efter.
  • Äldre 13 Sep 13:29
    #11

    Hej!

    Jag undrar hur mycket Sophiahemmet undersöker parrelationen (bryr de sig om den) vid en fertilitetsundersökning/ivf? (Det verkar ju relevant att fråga om hur ofta men har sex, men annars?).

    Jag och den tilltänkta pappan vill ha barn ihop, men vi bor inte ihop och är inte exklusiva.

    Jag tror jag såg någonstans att landstinget kräver att man är gifta eller sambo (skrivna på samma adress) i miinst två år. Har Sophiahemmet liknade krav?

    Han kan naturligtvis skriva sig hos mig, men det ordnar ju inte historiken?

    Någon som kan svara på vilken typ av frågor de brukar ställa? Om vi måste försöka fejka ett förhållande som är annolrlunda än det vi har?

  • Äldre 13 Sep 18:20
    #12
    Kakolina skrev 2013-09-13 13:29:32 följande:
    Hej!

    Jag undrar hur mycket Sophiahemmet undersöker parrelationen (bryr de sig om den) vid en fertilitetsundersökning/ivf? (Det verkar ju relevant att fråga om hur ofta men har sex, men annars?).

    Jag och den tilltänkta pappan vill ha barn ihop, men vi bor inte ihop och är inte exklusiva.

    Jag tror jag såg någonstans att landstinget kräver att man är gifta eller sambo (skrivna på samma adress) i miinst två år. Har Sophiahemmet liknade krav?

    Han kan naturligtvis skriva sig hos mig, men det ordnar ju inte historiken?

    Någon som kan svara på vilken typ av frågor de brukar ställa? Om vi måste försöka fejka ett förhållande som är annolrlunda än det vi har?
    Jag var på första mötet för ett par veckor sedan. Vår läkare frågade om vi hade sex runt ägglossning, om jag har regelbunden mens och om vi har barn sedan tidigare, typ. Inte mycket frågor alls, och inga frågor om relationen som sådan. Nu vet de väl iofs att vi bor på samma adress, men jag har inte hört nånting om att det skulle vara ett krav...
  • Äldre 26 Sep 09:47
    #13

    Tack för info!

Svar på tråden Sophiahemmet (sthlm) utredning?