• LillaFågelblå

Fädigstekta hamburgare

Vi sitter och har en liten diskussion. En som säger att man visst kan frysa om förstekta hamburgare. Dom är endast förstekta. Dom har legat framme och tinat. Jag säger att dom måste tillagas helt (grillas, stekas) innan vi kan frysa dom igen.
    Hur är det egentligen? Dom har alltså varit frusna och legat i kylen och tinat, men hamnade i frysen igen. Endast förstekta.

• Svar på tråden Fädigstekta hamburgare
  • LillaFågelblå
    Fia 28 skrev 2013-06-04 12:52:50 följande:
    Jag hade inte frysit om dem alls.

Nej, det hade inte jag heller. Dom håller väl ett par dar i kylen kan jag tänka mig.

• Stårschan

Jag blir lite nyfiken av detta, för jag känner att mina kunskaper brister. Vad är det egentligen som gör att man inte bör frysa om upptinad mat? Jag har bara lärt mig att man inte ska göra det, men jag vet inte varför.

Lola? Upplys oss!

• Fia 28

Copy paste från en matskribent.

Det finns två skäl till det här. Det ena är bakteriologiskt och det andra är konsistensen, eller hur man upplever mat när man tar det i munnen. Det bakteriologiska skälet är det viktigaste. Om man fryser och tinar om vartannat sker det hela tiden en tillväxt av mikroorganismer i livsmedlet, och om man gör det för många gånger blir livsmedlet otjänligt.

Det andra rör alltså konsistensen. Där får man skilja på olika livsmedel beroende på hur mycket vatten de innehåller. Bröd t.ex. är inga problem att tina och frysa om, där påverkas konsistensen knappt, och det är heller inga större bakteriologiska problem.

Däremot om man tinar och sen fryser om en fisk eller kött blir det sämre och sämre resultat ju fler gånger man gör det. Det är både bakteriologiska problem och konsistensproblem. Orsaken till att konsistensen blir sämre är att iskristallerna tar sönder cellväggarna i köttet.

När man tinar en fryst kyckling t.ex. brukar den släppa vätska, eller droppa helt enkelt, så köttet förlorar alltså en del av vattnet. Skulle man tina och frysa om det ett par gånger så skulle det bara bli ett torrt skinn kvar.

Livsmedel som innehåller mycket vatten är speciellt dåliga att frysa om, de förlorar lätt konsistens. Fisk är ett typexempel på en vara som fungerar bäst färsk.

• Stårschan

Tack! Det var ju rätt rimliga förklaringar när man tänker efter.

Svar på tråden Fädigstekta hamburgare