• Lunah

När betalar man förseningsavgiften för sent inkommen deklaration?

Skickade inte in min deklaration i tid (dumt dumt dumt men ja , det är nu gjort). Vet att detta ska påföra en förseningsavgift på 1000:- men idag betalades hela min skatteåterbäring ut utan någon avdragen förseningsavgift. När och hur betalar man denna avgift?

• Svar på tråden När betalar man förseningsavgiften för sent inkommen deklaration?
  • Bolaget

Då blir det ingen förseningsavgift för det hamnar på slutskattsedeln och regleras där.

• Lunah

Ok. Så du menar att det alltid beslutas innan utbetalningen görs (och isåfall ett avdrag direkt) med andra ord? Skickade ett mail till skatteverket idag med frågan. Får se vad de svarar.

• ardath bey
    Bolaget skrev 2013-06-04 17:36:32 följande:
    Då blir det ingen förseningsavgift för det hamnar på slutskattsedeln och regleras där.
    Vad grundar du det på?

Skatteförfarandelagen säger att
    Beslut om förseningsavgift

2 § Ett beslut om förseningsavgift ska meddelas inom två år från den dag då uppgiftsskyldigheten skulle ha fullgjorts.

• choklad
    Lunah skrev 2013-06-04 14:03:44 följande:

Skickade inte in min deklaration i tid (dumt dumt dumt men ja , det är nu gjort). Vet att detta ska påföra en förseningsavgift på 1000:- men idag betalades hela min skatteåterbäring ut utan någon avdragen förseningsavgift. När och hur betalar man denna avgift?

På Skatteverkets hemsida står det: "Lämnar du din deklaration senare än den 2 maj riskerar du att få betala en förseningsavgift på 1 000 kronor." Du kan inte ha varit så särskilt sen om du fått skatteåterbäringen nu, och jag vet att de i vissa fall där det är första gången och det handlar om en dag sent eller så struntat i den där förseningsavgiften.
  • Lunah

Var faktiskt 3 veckor sen ;). Men se , det gick ju rätt bra ändå :)

• choklad
    Lunah skrev 2013-06-05 19:12:23 följande:
    Var faktiskt 3 veckor sen ;). Men se , det gick ju rätt bra ändå :)

Så du lämnade in 23 maj och fick utbetalningen nu? Bara 8 arbetsdagar senare? Det trodde jag inte var möjligt faktiskt!
  • BodyMindSoul

Förraåret missade jag min med ca 2 veckor, det blev inga påföljder för mig heller, trots att jag gjorde avdrag kom pengarna innan midsommar :)

• Lunah

Fick ungefär det svaret fårn skatteverket med. Att är inte avdraget gjort vid utbetalningen så har de undantagit ärendet från förseningsavgift.

• Bolaget
    ardath bey skrev 2013-06-05 07:38:00 följande:
    Vad grundar du det på?

Skatteförfarandelagen säger att
    Beslut om förseningsavgift

2 § Ett beslut om förseningsavgift ska meddelas inom två år från den dag då uppgiftsskyldigheten skulle ha fullgjorts.

Nu är ju inte skatteförfarandelagen inte aktuell ännu, så vad som står i den gäller inte förrän vid nästa deklaration

• ardath bey

OK bolaget, vad säger lsk om tidsgränser för slika beslut? Jag kunde själv inte se svaret men det kan väl inte skilja ngt stort i sak?

• Bolaget

Det finns inget om förseningsavgifter i inkomstskattelagen, det är taxeringslagen som styr det. Där står bara att förseningsavgift tas ut om inte deklarationen är inne inom föreskriven tid

Svar på tråden När betalar man förseningsavgiften för sent inkommen deklaration?