• Anonym (Mår illa)

Sertralin, när försvinner illamåendet?

Hej!
    Jag började äta sertralin 25 mg i går och jag har nog aldrig känt mig så sjuk som jag gör nu. Jag har inte kunnat äta alls på över ett dygn, har bara druckit blåbärssoppa. Jag får nästan panik över hur dåligt jag mår och då är det bara av 25 mg! Jag ska höja till 50 nästa vecka. När går illamåendet över? Jag kan inte sova heller trots att jag är extremt trött. Tankarna bara snurrar. Egentligen vill jag bara avbryta skjiten för jag står knappt ut alls. Går det att avbryta när man bara tagit i två dagar, eller ska jag stå ut?

• Svar på tråden Sertralin, när försvinner illamåendet?
  • mjäk

Det blir bättre. 
    När jag åt tog det ca en månad innan jag mådde som jag skulle.  

• Anonym (Mår illa)
    mjäk skrev 2013-06-04 14:55:28 följande:
    Det blir bättre. 
    När jag åt tog det ca en månad innan jag mådde som jag skulle.  
    Ska jag behöva stå ut med det här i en månad? Jag känner mig konstant magsjuk just nu. Otroligt svag, illamående som bara den, diarre, uttorkad, värmevallningar. :( jag mår skit!
  • Nockan
    Anonym (Mår illa) skrev 2013-06-04 15:00:00 följande:
    Ska jag behöva stå ut med det här i en månad? Jag känner mig konstant magsjuk just nu. Otroligt svag, illamående som bara den, diarre, uttorkad, värmevallningar. :( jag mår skit!

Illamåendet brukar klinga av efter två veckor. Sedan tar det ytterligare ett par veckor för kroppen att ställa in sig och man kan känna sig hängig och håglös under tiden.

Prata med din läkare om det känns helt omöjligt att fortsätta medicineringen, men avbryt den aldrig själv!
    Reflecting on all of my mistakes I thought I found the road to somewhere..
  • Anonym (Mår illa)
    Nockan skrev 2013-06-04 15:04:19 följande:

Illamåendet brukar klinga av efter två veckor. Sedan tar det ytterligare ett par veckor för kroppen att ställa in sig och man kan känna sig hängig och håglös under tiden.
    Prata med din läkare om det känns helt omöjligt att fortsätta medicineringen, men avbryt den aldrig själv!
    Okej, jag ska ringa till vårdcentralen och prata med dem tror jag.
  • Nockan
    Anonym (Mår illa) skrev 2013-06-04 15:05:52 följande:
    Okej, jag ska ringa till vårdcentralen och prata med dem tror jag.

Låter klokt. Lycka till!
  • Anonym (Mår illa)
    Nockan skrev 2013-06-04 15:36:02 följande:

Låter klokt. Lycka till!
    Jag fick prata med en distriktssköterska rätt snabbt. Hon sa att det låter som att jag är lite känslig mot sertralinet och att jag nog bör avbryta behandlingen eftersom jag reagerar så starkt på en sådan liten dos. Min läkare ska ringa mig i morgon så ska vi prata. Jag skulle inte ta tabletten i morgon. Nu känns det väldigt befriande trots att hela kroppen gör ont och jag mår illa som fasiken. 
  • Nockan
    Anonym (Mår illa) skrev 2013-06-04 15:38:36 följande:
    Jag fick prata med en distriktssköterska rätt snabbt. Hon sa att det låter som att jag är lite känslig mot sertralinet och att jag nog bör avbryta behandlingen eftersom jag reagerar så starkt på en sådan liten dos. Min läkare ska ringa mig i morgon så ska vi prata. Jag skulle inte ta tabletten i morgon. Nu känns det väldigt befriande trots att hela kroppen gör ont och jag mår illa som fasiken. 
    Låter onekligen som något sådant. Jag fick börja med 50 mg och mådde illa, men kanske inte i den grad du gör. Hade inte heller ont i kroppen en sov mycket. Nu går jag på 100 mg och fungerar nästan normalt. Utan den hade jag inte fungerat alls.
    Hoppas att du får hjälp snabbt! 
  • Anonym (Mår illa)

Jag är ganska orolig nu. Ett dygn sedan jag tog senaste tabletten och jag känner mig totalt svimfärdig. Jag har inte direkt kunnat äta på två dygn, bara dricka. Jag mår jätteilla och det känns som att jag ska svimma. Min kropp är jättesvag :(

• Nockan
    Anonym (Mår illa) skrev 2013-06-05 10:00:17 följande:
    Jag är ganska orolig nu. Ett dygn sedan jag tog senaste tabletten och jag känner mig totalt svimfärdig. Jag har inte direkt kunnat äta på två dygn, bara dricka. Jag mår jätteilla och det känns som att jag ska svimma. Min kropp är jättesvag :(

Låter inte bra. När skulle läkaren ringa? Ring vc och säg hur du mår så kanske du får komma in för kontroll.

Kan ju bero på att du inte kunnat äta.

Testat nyponsoppa eller liknande?

Jag köpte hem näringsdrycker för att få något i mig.
  • Anonym (Mår illa)
    Nockan skrev 2013-06-05 10:24:25 följande:

Låter inte bra. När skulle läkaren ringa? Ring vc och säg hur du mår så kanske du får komma in för kontroll.
    Kan ju bero på att du inte kunnat äta.
    Testat nyponsoppa eller liknande?
    Jag köpte hem näringsdrycker för att få något i mig.
    Jag pratade med läkaren i morse, men det var bara för att OKa att jag inte skulle ta medicinen mer. Jag ringde sjukvårdsupplysningen nyss och fick prata med en trevlig kvinna. Hon berättade att det är obehagligt, men inte farligt det här. Sertralinet kommer gå ur kroppen på ett par, 3 dygn ungefär. Jag kommer må bättre med tiden helt enkelt. Fortfarande sjukt obehagligt just nu dock. Försöker få i mig lite saft.
Svar på tråden Sertralin, när försvinner illamåendet?