• Yilla

Farfar favoriserar dottern :(

Har ett problem jag inte vet hur vi ska tackla.

Vi hälsar på barnens farmor och farfar ganska ofta då vi bor på gångavstånd.
    Ända sen våra tvillingar föddes (en flicka och en pojke) så har farfar favoriserat flickan.
    Jag vet att han är ledsen för att han inte själv fick någon flicka och är väldigt glad att han fått en sondotter. Men det är så uppenbart att han tycker mer om henne än om pojken, han vill alltid bara hålla i dottern om man inte direkt GER honom pojken. Annars plockar han inte upp honom utan tar alltid flickan och gosar och gullar, medans sonen får ett "hej grabben" på sin höjd.
    Ett exempel från idag : Vi träffade farfar över lunch idag, sonen ville inte sitta i sin stol utan jag plockade upp honom så han fick sitta i mitt knä, dottern var nöjd. Men så fort hon började visa missnöje slänger farfar i sig maten och tar henne från sin pappa som precis plockat upp henne, sen sitter han med henne i knät och kramas och gosar med henne resten av lunchen, han rör inte ens sonen.
    Finns massor av exempel jag skulle kunna dra här men ni förstår poängen.

Detta gör mig så ledsen! Det är jättejobbigt att han så uppenbart väljer dottern framför sonen och visar att han tycker om henne mer. Än så länge är barnen för små för att förstå men snart kommer de märka att de får olika behandling av farfar.
    Vi vet inte vad vi ska göra eller vad vi ska säga till honom, om något.

• Svar på tråden Farfar favoriserar dottern :(
  • CarolineH08

Va bara ärliga och säg som det är, måste ni ju göra. Och skulle han bli irriterad så låt han va det ett tag, han smälter det hela sen

• Yilla

Ja det är klart vi måste säga nånting, men vi vet inte hur vi ska säga det.
    Han är en lite svår människa att ha att göra med, viftar bort saker man säger åt honom med ett "äh, vilket trams" eller nåt sånt. Annars är han väldigt tystlåten av sig och pratar bara praktiska saker. Aldrig något "viktigt" 

• RöttÄrSött

Kanske kan ni vinkla det åt att han verkligen är en toppenfarfar åt dottern och att det är roligt att han är så engagerad men att det är viktigt att det är rättvist mellan barnen?

• Felinne

Svårt det där.

Jag är en verklig förespråkare av att använda Jag-budskap i dialoger. Så mitt tips är naturligtvis att du/ni för ett samtal med farfadern och försöker vara så saklig/a som möjligt.
    Här kommer ett exempel på det:
    "När du väljer att ägna mer av din uppmärksamhet mot vår dotter
    känner jag att du ignorerar vår son
    följden blir att jag tror att du favoriserar vår dotter
    jag skulle uppskatta om du i framtiden tänker på att visa våra barn lika mycket uppmärksamhet"

Dock är det trixigt att välja sina ord så att de inte låter anklagande. Undvik laddade och uteslutande ord som t.ex. "alltid" och "aldrig". Och försök att inte låta anklagande.
    /F 

Svar på tråden Farfar favoriserar dottern :(