• CamillaN1987

Ledsen mamma!

Är helt förtvivlad..
    har 2 döttrar, den lille på 3år och den större är 6år.
    verkar ha hamnat i trotsåldern båda 2.
    bråkar med varandra och jag som mor är inte värd vatten ens.
    den stora talar om för mig, i ren vrede, att hon hatar mig, inte vill bo hos mig och längtar tills hon blir vuxen och får göra som hon vill.
    den stora tjejens far är avliden sedan några år tillbaks och skyller hans död på min nuvarande man som är biologisk pappa till den lille. men har även tagit den stora tjejen under sina vingar och ser henne som sin egen.
    hon kallar honom även för pappa. pappan jobbar från morgon till kväll men kommer hem på kvällen efter dagens arbete är slut och har lediga helger.
    ibland säger hon att jag tycker att den lille är värd mer än henne, fast jag hittar på mer saker med stora tjejen än den lille.
    ibland måste jag fråga henne om hon inte hör mig eller bara skiter i mina ord, totalt ignorerar mig.
    är helt maktlös, vet inte vad jag ska göra. helt förtvivlad!

någon med tips? 

• Svar på tråden Ledsen mamma!
  • carhe

Ja, du. Det är inte för inte som 6-årsålder ibland kallas för lilla tonåren. Det gäller bara att försöka överleva som förälder för vips så är det över. Tala om igen och igen hur mycket du älskar henne.

• strojes

Har varit där själv. Har en 8-åring och två 5-åringar. När äldsta tjejen hade sin 6-årsperiod så var hennes småsystrar mitt i 3-årstrotsen... Det har ett slut! Det gäller bara att härda ut medan det håller på.
    Försök prata med henne när hon är på humör. Visa extra mycket hur mycket du älskar henne.
    Jag lät ofta min stora tjej vara när hon hade sina utbrott. Jag sa bestämt ifrån att jag inte accepterar det hon gör och sen fick hon lugna ner sig. Vi var tydliga med att man visst får bli arg för saker men då går man åt sidan och försöker lugna ner sig så kan vi prata om saken sedan. Det går liksom inte att diskutera med någon som är mitt i ett utbrott och rasar och skriker.
    Ni kan du sättar er hela familjen och prata (när alla är pigga och glada) om hur ni vill ha det hemma vad som är ok och inte ok. Låt barnen komma med åsikter och önskemål. Då kanske ni kan hänvisa till det sedan när åsikterna går isär och någon blir arg. 

Svar på tråden Ledsen mamma!