• Maryam88

Ta med planta på flyget?

Ja, får man det? Jag har nämligen kämpat med att odla tomat och chili under hela våren och nu är plantorna fina och det börjar komma blommor, (har ej blommat ännu, men kanske om nån vecka)

Jag ska resa till Egypten på söndag och skulle gärna vilja ta med båda plantorna då jag ska vara borta i 11 veckor och vill inte missa all "belöning" för mitt slit.

Får man ta med dom? Och hur kan man frakta dom isåfall? Dom är inte så höga eller stora och sitter i små krukor (ca 0,5 L)

Nån som vet?       

• Svar på tråden Ta med planta på flyget?
  • Jill 79

Nej, du får inte ta med plantor, frön, frukt eller dylikt till andra länder. Det är stenhårt.

• Maryam88
    felix le chat skrev 2013-06-04 19:26:33 följande:
    skall du vara i egypten i ELVA VECKOR !

Ja. Vi har lägenhet och familj där. Vi studerar så vi har sommarlov ;)
  • felix le chat
    Maryam88 skrev 2013-06-04 19:35:46 följande:

Ja. Vi har lägenhet och familj där. Vi studerar så vi har sommarlov ;)

hoppas det är uppe i Alexandria där det är LITE svalare. Nere i södern är det stek-hett på sommaren.
  • Maryam88
    felix le chat skrev 2013-06-04 19:44:26 följande:

hoppas det är uppe i Alexandria där det är LITE svalare. Nere i södern är det stek-hett på sommaren.

Nej de är en liten bit från Alexandria. Karf El Sheik om du vet var det ligger. =D Ca 1 timmes bilfärd från Alexandria. Vi har A/C i lägenheten som tur är =D
  • felix le chat
    Maryam88 skrev 2013-06-04 19:49:47 följande:

Nej de är en liten bit från Alexandria. Karf El Sheik om du vet var det ligger. =D Ca 1 timmes bilfärd från Alexandria. Vi har A/C i lägenheten som tur är =D

Jag tror jag vet, halvvägs till Damietta ? Inne i landet

AC funkar bara om man har ström,  glöm inte det.

• Ellie
    Jill 79 skrev 2013-06-04 19:19:55 följande:
    Nej, du får inte ta med plantor, frön, frukt eller dylikt till andra länder. Det är stenhårt.
    Det stämmer inte riktigt. Man får inom EU föra med sig växter relativt fritt. Utanför EU bestämmer mottagarlandet vad som är tillåtet. Det är inte själva flygresan som är hindret, men tullen kan neka dig att föra in vissa plantor. Det är olika hårt reglerat i olika länder.

För att ta med växter tillbaka till Sverige från ett land utanför EU behöver du ett sundhetscertifikat. Man får inte föra med sig tomater IN i EU för planteringsändamål, så det kan hända att du måste lämna dina plantor i Egypten.
    http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/handel/vaxterochutsade/vadgallerforprivatpersoner.4.207049b811dd8a513dc8000389.html

Du kan alltså utan problem ta med dem på flyget. Huruvida tullen i Egypten tillåter att du tar in dem i landet eller om de tvingar dig att slänga dem får vara en chansning (eller om du lyckas få info från tex Egyptiska ambassaden innan du åker).

Jag har fraktat växter i PET-flaskor. Klipp av dem på mitten, lägg i växten och tejpa igen flaskan.
  • Maryam88
    felix le chat skrev 2013-06-04 20:31:19 följande:

Jag tror jag vet, halvvägs till Damietta ? Inne i landet

AC funkar bara om man har ström,  glöm inte det.

Det kan kanske stämma =)

De har du helt rätt i. Håller tummarna att de inte blir avbrott. Vi har haft tur alla gånger vi varit där än så länge, men vi har inte varit där såhär länge innan. Hehe Solig 
Svar på tråden Ta med planta på flyget?