• Anonym (??)

Om man försökt i många år och påbörjat utredning i annat land, måste man börja från noll om man flyttar till Sverige?

En av mina vänner har svårt att få barn. De har försökt i 2 år och har nu påbörjat någon form av läkarkontakter i England. De funderar också på att flytta till Sverige (hon är svensk) men undrar då hur det fungerar här. Skulle de bli tvungna att börja om med att försöka ett år (visst är det ett år?) här i Sverige och sedan genomföra en utredning här? Eller kan de fortsätta på ungefär samma ställe som de är på i England? Hon är 35 så klockan tickar så om de måste börja om från noll så kanske de får skjuta upp hela flytten.

• Svar på tråden Om man försökt i många år och påbörjat utredning i annat land, måste man börja från noll om man flyttar till Sverige?
  • Anonym (beror på)

Jag hade gett henne rådet att få utskrifter på alla journaler och utredningar (inkl blodprover och spermaprover) som de gjort i England och ta med dem till Sverige.

Om de sen tar kontakt i Sverige och berättar som det är, att de försökt si och så länge och gjort viss utredning mm så får de väl ta ställning här vad de vill göra om eller komplettera?

Att tiden de försökt i England inte skulle räknas har jag svårt att tro, det är ju sak samma var i världen man försöker?

En fundering är dock vad som gäller om hennes man inte är svensk? (Tror dock att EU-medlemskap är ok.)

• Anonym (erfarenhet)

Tror ändå dom ska tänka sig för.. många vänder sig just utomlands och till England efter en längre tids barnlöshet då de kommit längre i imunologiska frågor tex och att det finns andra vägar att gå än i Sverige, iaf just nu. Mitt tips vore att, om möjligt, stanna kvar i England för utredning alt ha kvar en klinik där som kontakt.

• Anonym (??)

I så fall så ska jag absolut tipsa henne om att stanna i England lite längre om det är så att de faktiskt har bättre möjligheter där. Att få den bästa hjälpen kommer före en flytt. Hennes sambo är förövrigt engelsman så han är eu-medborgare. Tack för informationen.

• Anonym (??)

Läste den här artikeln. m.bbc.co.uk/news/health-21505578 Om jag tolkar den rätt och det jag tror mig veta om svensk ivf så kostar det mer i England och att man måste vänta i 3 år innan man får hjälp. Fast hon har ju fått komma till läkare nu efter 2 år, men utredningen och naturliga försök under utredningens gång kanske tar ett år? Kostnaden är inga större problem tror jag då hon hur som helst skulle få gå ner kanske 15-20 000 i lön vid en flytt till Sverige. Jag har väldigt dålig koll på hur det fungerar här då jag själv har väldigt lätt för att bli gravid så jag har aldrig ens behövt bry mig om någon cykel eller någonting så det enda jag vet är lite som jag snappat upp här på fl. Men hon tänker ju på det varje dag och är ledsen för att ingenting händer så jag vill så gärna hjälpa henne med att fatta det bästa beslutet för henne gällande att stanna eller komma hit.

• Anonym (beror på)

I Sverige skall man ha försökt i mer än 1 år, om man är över 35 i mer än 6 månader, innan man får påbörja utredning. IVF och utredning kostar ingenting i Sverige (utom patientavgifter) för upp till tre försök, eller tills man fått ett barn. Syskon får man betala själv för.

• Myling

Immunologiska problem utreder man väl dessutom inte först av allt, utan kör vanlig IVF ett bra tag?

Tror de kan komma igång på en gång på en privat klinik i Sverige. För att hamna i landstingets kö kan det krävas mer. Hon kan ju själv ringa någon privat klinik och fråga, de brukar vara snälla och hjälpsamma.

• Anonym (??)

Hur lång tid tar en utredning?

• Yas

Hej kan dom inte ringa/mejla och fråga, om dom vet på ett ungefär vilken klinik dom kommer att skriva in sig vid.

• Anonym (??)

Ber om ursäkt om jag verkar lite dum. Jag har som sagt ingen erfarenhet alls av det här. Gör man ivf direkt, är det inte någon form av utredning först? Eller är det överlappande att man utreder litegrann, sedan ivf och sedan utreder lite mer om det inte fungerar på första försöket?

• Anonym (??)

Just nu så bor de i London. Om de skulle flytta till Sverige så skulle de bo i Stockholm så då är det väl landstinget där i första hand som skulle gälla.

Svar på tråden Om man försökt i många år och påbörjat utredning i annat land, måste man börja från noll om man flyttar till Sverige?