• Cecilia Fraan

Åka bil långt med valp, hjälp!

Hej alla!

Nu är det så att vi har för ett tag sedan skaffat en liten dvärgpinscher valp, han är nu 12 veckor och om två veckor (inför midsommar) skall vi åka från Uppsala till Norrland, till mina föräldrar.

Jag har aldrig förut åkt bil med valp, utan bara med vuxen hund och då har han haft hund-bil-bälte, och undrar hur ni gör/har gjort med era valpar?!

Det är så att vi skulle haft en bur i bagageutrymmet men tyvärr så får det inte plats. Vi har en lexus och baksätet i bilen är även ganska så litet så en bur får inte plats på golvet. Samt att sätet lutar lite så buren skulle vara sne.

Dessutom finns inte bilbälte till så små valpar. Gråter

Är det någon som har tips om hur jag kan ha valpen i bilen säkrast under resan?!

• Svar på tråden Åka bil långt med valp, hjälp!
  • Jackson

Att valpen får sitta på golvet fram i passagerarsätet?! :) Det hade jag gjort. Annars att någon får hålla honom i baksätet. 

The only thing to do with good advice is to pass it on. It is never of any use to oneself.
  • Cecilia Fraan
    Jackson skrev 2013-06-04 19:38:25 följande:
    Att valpen får sitta på golvet fram i passagerarsätet?! :) Det hade jag gjort. Annars att någon får hålla honom i baksätet. 
    Det vore ju ett alternativ, men jag är så rädd för att det skulle vara olagligt eller osäkert för valpen??, haha.
    *Nojig valpförälder*
  • Jackson

Olagligt? Nä, det kan jag inte tänka mig. Det finns små selar du kan köpa och ha som bilbälte annars, vet dock inte om du måste ha ett annat spänne till den. >Gå till en djuraffär och kolla. Vi körde från Oskarshamn till Göteborg när vi hämtade vår tik (LH Collie) och det gick hur fint som helst, jag satt bak med henne och hon låg och sov och lekte på sätet bredvid mig. 

The only thing to do with good advice is to pass it on. It is never of any use to oneself.
  • Cecilia Fraan
    Jackson skrev 2013-06-04 19:47:45 följande:
    Olagligt? Nä, det kan jag inte tänka mig. Det finns små selar du kan köpa och ha som bilbälte annars, vet dock inte om du måste ha ett annat spänne till den. >Gå till en djuraffär och kolla. Vi körde från Oskarshamn till Göteborg när vi hämtade vår tik (LH Collie) och det gick hur fint som helst, jag satt bak med henne och hon låg och sov och lekte på sätet bredvid mig. 
    Haha ja men man vet ju aldrig! Försökt googla på det, men eftersom de flesta använder bur och det får plats så visste jag inte riktigt hur jag skulle göra.  När vi hämtade valpen satt den i mitt knä, men det var bara några kilometer.   Men jag ska ta en sväng förbi några djurbutiker och fråga, tack för tipset! Glad
  • FruGul

Vi har alltid haft de på golvet mellan benen på någon i framsätet (passagerarsidan) i en hundkorg med filt så de känner igen sig. Fungerat jättebra, de har fallit till ro då. Senaste valpen sov 55mil och vi fick väcka när det var dags för kisspaus och rast.. De har oftast varit första resan hem osv.. Senare har de fått åka i bur..
    Lycka till!

• långstrump

Till min lilla tjej hade jag en bur i sätet bak, kunde spänna fast den med säkerhetsbältet.

• Dexter dot com

Ställ buren i baksätet bakom passagerarsätet och kör sätet tillbaka så långt det går dvs tryck fast buren med sätet. Om den står lite snett eftersom baksätet lutar så lägg några handdukar under så buren står stabilt. Tänk på att buren ska vara så pass stor att hunden kan ligga bekvämt. Försök dela upp resan så ni hinner med många promenader och kisspauser.

• Snartfrueriksson

Eftersom vår hund är så åksjuk så hade jag i början henne liggandes vid mina fötter. Kanske du kan göra så åka :)

Svar på tråden Åka bil långt med valp, hjälp!