• Månsten

Ni som sökt gravidpenning, hur lång tid tog de tills ni fick svar?

Jag har sökt Gravidpenning och undrar hur lång tid de tog för er innan ni fick svar?

Först gången ja sökte så tror ja de tog 3 veckor innan jag fick svar, och jag fick svar ett bra tag innan jag fick gå hem men denna gången fick ja mitt moderskapintyg sent så ja skicka ansökan sent och de börjar närma sig datumet ja sökt i från. Börjar bli lite ororlig man vill ju gärna veta hur de blir... 3 veckor sedan ja skicka in det nu.   

• Svar på tråden Ni som sökt gravidpenning, hur lång tid tog de tills ni fick svar?
  • Februari

För mig tog det precis tre veckor. Sökte på grund av risker i arbetet och slutar jobba tre månader innan BF.

• faithfully

Sökte för ett år sedan och det tog 6 veckor innan jag fick besked. Sedan två veckor att få svar på överklagan

• FiorinaRullgardina

För mig tog det två veckor. Men då hade min arbetskamrat som skickat in minst en månad innan mig inte fått svar. Så det beror nog helt på vilket skrivbord man hamnar på.

• amela

jag sökte i slutet av mars och fick besked i mitten av maj, sån för mig tog det mer än en månad att få svar och då hade jag redan hunnit föda dottern. men jag har nu fått pengarna retroaktivt, fick pengarna redan efter en vecka efter beskedet

• Månsten
    amela skrev 2013-06-05 09:24:47 följande:
    jag sökte i slutet av mars och fick besked i mitten av maj, sån för mig tog det mer än en månad att få svar och då hade jag redan hunnit föda dottern. men jag har nu fått pengarna retroaktivt, fick pengarna redan efter en vecka efter beskedet
    Men oj!! Var du sjukskriven eller tog du ledigt innan i stället då?
  • Månsten
    FiorinaRullgardina skrev 2013-06-05 08:39:16 följande:
    För mig tog det två veckor. Men då hade min arbetskamrat som skickat in minst en månad innan mig inte fått svar. Så det beror nog helt på vilket skrivbord man hamnar på.
    Det verkar inte bättre tyvärr. Funderar på att ringa och se om ansökan har kommit fram... kanske skyndar på lite?
  • Månsten
    Busfröö skrev 2013-06-06 00:03:56 följande:
    Ca 2 veckor... Beror kanske lite på hur "solklart" de är..

Ringde och hörde med FK i dag varför de dröjer... har nog inte med hur solklart de är...eller  jo kanske lite, verkar dröja mer när de är fint väder ;) hmmm förra gången ja sökte var de snö och mörkt ute då gick de ju snabbt!!!???

De hade inte ens börjat att handlägga ärendet plus att de skrivit in fel datum ansökan skulle gälla ifrån... trist.  Så verkar inte få något svar innan datumet är utsatt har passerat,    Handläggningstiden är satt till 30 dagar men de "han" inte med nu.

Så vad gör man nu?   
  • klarabella87

Jag fick vänta på svar i 4 veckor. Handläggningstiden  var som mest 30 dagar fick  jag till svar när jag frågade.. fick svar ungefär 1 vecka innan jag skulle få det beviljat, något irriterande, och väldigt jobbigt och krångligt för min chef..

• Jessicawick

Ca 6 veckor, ringde ett par gånger för att kolla och sen när en handläggare ringde ang min sjukskrivning lade hon in en notering om att ärendet skulle prioriteras. Annars hade det tagit ännu längre tid. Detta var i maj och GP blev beviljad.

Svar på tråden Ni som sökt gravidpenning, hur lång tid tog de tills ni fick svar?